De notulen van de openbare zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 februari 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen zijn raadpleegbaar via de raadpleegomgeving.
De notulen liggen ook ter inzage op het secretariaat.
De audio opname is raadpleegbaar op hierna vermelde link: https://www.sint-pieters-leeuw.be/downloads/audio-opname-rmw-van-27-februari-2025.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32 volgens artikel 74 DLB.
Het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 januari 2025, in het bijzonder artikel 23 tot en met artikel 25.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de openbare vergadering van 27 februari 2025 goed.
Het OCMW is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Artikel 15 van de statuten van Cipal bepaalt, wat de benoeming van de leden van de raad van bestuur betreft, dat de vereniging wordt bestuurd door een raad van vijftien bestuurders, door de algemene vergadering benoemd op voordracht van de gemeentelijke deelnemers. Alleen natuurlijke personen kunnen lid zijn van de raad van bestuur. Maximaal twee derden van de leden mag van hetzelfde geslacht zijn.
De bestuurders vertegenwoordigen alle deelnemers.
De benoeming van de bestuurders gebeurt bij geheime stemming, volgens de procedure neergeschreven in het huishoudelijk reglement van de algemene vergadering.
De gezamenlijke voordrachtlijst kwam tot stand na een uitgebreide consultatie- en overlegronde door de uittredende voorzitter van Cipal.
Het voorstel van gezamenlijke voordrachtlijst werd genomen in consensus met de verschillende politieke partijen die, met toepassing van het systeem D’Hondt, recht hebben op een vertegenwoordiging in de raad van bestuur van Cipal.
Bij de opmaak van deze gezamenlijke voordrachtlijst werd onder meer rekening gehouden met de decretale en de statutaire bepalingen, de geografische verdeling, de politieke verdeling (toepassing systeem D’Hondt), de bevolkingscijfers (inwonersaantallen van de aangesloten gemeenten), de genderratio en de continuïteit/vernieuwing binnen de raad van bestuur.
Het is belangrijk dat de deelnemers van Cipal ook tijdens deze legislatuur beroep kunnen doen op de in-house-uitzondering. Deze in-house-uitzondering is opgenomen in artikel 30 van de Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en maakt het mogelijk dat de deelnemers van Cipal opdrachten (bv. inzake GAS- en informatieveiligheidsdienstverlening) kunnen toevertrouwen aan Cipal/C-smart zonder dat de formele aanbestedingsprocedure moet worden gevoerd. Eén van de voorwaarden voor toepassing van de in-house-uitzondering is dat er sprake moet zijn van een ‘gezamenlijke controle’, hetgeen concreet betekent dat de besluitvormingsorganen van Cipal moeten worden samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers waarbij individuele vertegenwoordigers verscheidene of alle deelnemers kunnen vertegenwoordigen. De invulling van het principe van de gezamenlijke controle houdt vanuit juridisch oogpunt dan ook in dat elke deelnemer een individuele vertegenwoordiger dient aan te duiden binnen de raad van bestuur.
Aan de deelnemers wordt gevraagd:
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 77 en 78 inzake de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn en op deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en meer bepaald artikel 445 dat bepaalt dat er, in geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden, binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering moet worden bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan.
De statuten van Cipal dv.
Bij geheime stemming.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de gezamenlijke voordrachtlijst van de 15 kandidaat-bestuurders goed zodat de algemene vergadering kan overgaan tot de benoeming van de raad van bestuur:
Bij geheime stemming.
De raad voor maatschappelijk welzijn duidt uit de lijst van 15 kandidaten-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan: de heer Sven Pletincx, schepen Halle.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal, Cipalstraat 3, 2440 Geel of per e-mail: infoavdv@cipal.be
Het OCMW is private aandeelhouder van Het Vlaamse Woonanker bv.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur moet een effectief vertegenwoordiger en een plaatsvervanger worden aangeduid op de algemene vergaderingen van Het Vlaamse Woonanker bv voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: effectief vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen
Fractie SAM&N: Lieselot Vankeerberghen, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Evelien L'Ecluse, raadslid
Artikel 2: plaatsvervanger in de algemene vergaderingen
Fractie SAM&N: Jennifer Lombi, raadslid
Fractie Vlaams Belang: Mathieu Coffinet, raadslid
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De statuten van Het Vlaamse Woonanker bv.
Bij geheime stemming.
Mevrouw Lieselot Vankeerberghen, raadslid, wordt aangeduid als effectief vertegenwoordiger van het OCMW op de algemene vergaderingen van Het Vlaamse Woonanker bv voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Bij geheime stemming.
Mevrouw Jennifer Lombi, raadslid, wordt aangeduid als plaatsvervanger van het OCMW op de algemene vergaderingen van Het Vlaamse Woonanker bv voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Het Vlaamse Woonanker bv, Bezemstraat 83A in 1600 Sint-Pieters-Leeuw of via e-mail: els.db@hvw.vlaanderen.
In het kader van de opdracht “Groenonderhoud omgeving Zilverlinde” werd een bestek met nr. 2025-535 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 82.644,62 excl. btw of € 100.000,00 incl. 21% btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 48 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2025-535 en de raming voor de opdracht “Groenonderhoud omgeving Zilverlinde”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 82.644,62 excl. btw of € 100.000,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2025, op budgetcode 6030000/04/0680 (actie/raming AC000161) en in het budget van de volgende jaren.
In het kader van de opdracht “Leveren en plaatsen nieuwe lift Residentie Van Parys” werd een bestek met nr. 2025-531 opgesteld door de dienst Patrimonium.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 60.000,00 excl. btw of € 72.600,00 incl. 21% btw.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het bestek met nr. 2025-531 en de raming voor de opdracht “Leveren en plaatsen nieuwe lift Residentie Van Parys”, opgesteld door de dienst Patrimonium worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 60.000,00 excl. btw of € 72.600,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025.
De Vlaamse Regering wijzigde op 5 juli 2024 het uitvoeringsbesluit bij het decreet Vlaamse Sociale Bescherming en haar besluit over de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers, met betrekking tot de regelgeving inzake het mandaat van de Coördinerend en Raadgevend Arts (CRA). Het doel van de wijziging is om het mandaat van de CRA te versterken en te verduidelijken. Daarnaast wordt de inspanning van de huisartsenkring in de ondersteuning van de CRA erkend, met het oog op de optimalisatie van de samenwerking tussen WZC, CRA en de huisartsen verder te optimaliseren. Deze aanpassing treedt in werking vanaf 1 april 2025.
Wettelijk is bepaald dat elke arts die werkzaam is in het woonzorgcentrum een intern reglement van orde moet ondertekenen, om de kwaliteit van de zorg te kunnen bewaken. In dit reglement zijn een aantal processen beschreven waaraan een arts moet voldoen. Aangezien het aangepaste CRA-besluit hier een impact op heeft, in het bijzonder inzake de samenwerking tussen de CRA en de huisarten, dient er ook een aangepast Algemeen reglement van de medische activiteit te worden goedgekeurd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van 15 februari 2019 betreffende de woonzorg.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het 'Algemeen reglement van de medische activiteit' voor het woonzorgcentrum Zilverlinde, zoals integraal opgenomen in dit besluit, goed.
Het reglement treedt in werking op 1 april 2025.