Terug
Gepubliceerd op 12/11/2024

2024_GR_00194 - Aanvullend verkeersreglement N266 Humaniteitslaan: aanbrengen oversteekplaats voor voetgangers t.h.v. kruispunt met Vorstsesteenweg - Beslissing

gemeenteraad
do 07/11/2024 - 20:00 LDC De Wilg
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Siebe Ruykens; Bart Keymolen; Jan Desmeth; Gunther Coppens; An Speeckaert; Herwig Smeets; Marleen De Kegel; Kathleen D'Herde; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Guy Jonville; Nicole Billens; Gust Crabbe; Raimondo Palermo; Godefroid Pirsoul; Ann De Ridder; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle SerĂ©; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Lucien Wauters; Daniel De Maeght; Ann Verheyen; Raymond Stiens; Marc De Bosscher; Patricia Dereymaeker

Afwezig

Jean Cornand; Annie Mathieu; Lydie De Smet; Michel Miedzinski

Secretaris

Patricia Dereymaeker

Voorzitter

Siebe Ruykens
2024_GR_00194 - Aanvullend verkeersreglement N266 Humaniteitslaan: aanbrengen oversteekplaats voor voetgangers t.h.v. kruispunt met Vorstsesteenweg - Beslissing 2024_GR_00194 - Aanvullend verkeersreglement N266 Humaniteitslaan: aanbrengen oversteekplaats voor voetgangers t.h.v. kruispunt met Vorstsesteenweg - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0002

Aanleiding en motivering

Ter hoogte van het kruispunt van de Humaniteitslaan N266 en Vorstsesteenweg bevinden zich de bushaltes Sint-Pieters-Leeuw Dorent. Deze twee bushaltes worden volgens de gegevens van De Lijn in de spits druk gebruikt. Omstreeks 7u is er een duidelijke piek met 41 busgebruikers richting Vorst en 29 in de andere rijrichting. Rond 16u zijn dit respectievelijk 18 en 20 passagiers. Vooral (of uitsluitend) de halte naar Brussel zorgt voor het aantal overstekend voetgangers, gezien er aan de westelijke zijde geen bebouwing of andere attractiepolen voor voetgangers zijn. Ook MIVB halteert hier met 1 lijn, er werden echter geen cijfers opgevraagd door AWV.

Uit de telling van het kruispunt met de N261 Nieuwe Stallestraat heeft AWV de gegevens bekomen van de verkeersdrukte van de Humaniteitslaan, namelijk 1000 pae in de ochtendspits en 900 pae in de avondspits. Voor de oversteek van een wegbreedte van 7m, betekent dit dat de gemiddelde wachttijd ongeveer 15 seconden bedraagt, wat aanvaardbaar is voor een overgangsgebied met verspreide bebouwing.

De maximale snelheid op dit wegvak is 70 km/u. Een reductie naar 50 km/u is noodzakelijk om een oversteek zonder middeneiland aan te kunnen leggen. Deze snelheidsverlaging heeft ook bijkomende voordelen:

  • de voetganger kan beter inschatten wanneer het veilig is om over te steken (bocht! - zie zichtafstanden tabel slide 11).
  • de bestuurders hebben een bredere blik op de omgeving, en merken voetgangers sneller op.
  • de remafstand wordt korter, wenselijk omwille van de bocht.
  • de kans op ongevallen is lager en bij een eventuele aanrijding zal de impact lager zijn.

Al deze factoren zorgen er ook voor dat de ontsluiting van de Vorstsesteenweg veiliger wordt.

Er werden door AWV ook twee voorstellen uitgewerkt waarin een fietsoversteekplaats is verwerkt.

  1. Een dubbelrichtingsoversteek en dubbelrichtingsfietspad naar de Vorstsesteenweg. Dit fietspad moet dan verder doorgetrokken worden in de gemeenteweg of er moet een oversteek worden voorzien (doodlopende straat bij 30 km/u). Door de aanleg van dit kort stukje dubbelrichtingsfietspad ontstaan er wel onderlinge conflicten tussen de fietsers.
  2. Om twee enkelrichtingsoversteken aan te leggen moeten de werken uitgebreid worden tot voorbij het kruispunt, zodat er aan beide zijden een middeneiland kan aangelegd worden. Nadeel is, los van de kostprijs, dat deze oversteek korter bij de bocht komt en zullen zowel de zichtafstand als reactietijd afnemen. Vandaar dat deze variant niet aan te raden is, tenzij men de snelheid verlaagt naar 50 km/u (waardoor ook de voetgangersoversteek kan gemarkeerd worden).

Het uiteindelijke voorstel van AWV is om ter hoogte vanaf het grondgebied Sint-Pieters-Leeuw de snelheid te beperken naar 50 km/u (C43) tot het kruispunt met de N261 en dit in beide rijrichtingen. Gezien deze locatie enkel tijdens de spitsuren druk gebruikt wordt, lijkt het AWV niet verantwoord om de investering en onteigening te doen om middeneilanden aan te leggen. Er zullen voorafgaand (op grondgebied Drogenbos) afremmingsstrepen worden aangebracht om deze snelheidsverlaging aan te geven (blauwe lijn).

Er wordt geen middeneiland voorzien. Er wordt wel een zebrapad gemarkeerd. Ter hoogte van gemarkeerde oversteek worden wel aandachtsportieken (geel-zwart portiek) geplaatst. Fietsers die hier willen oversteken kunnen, indien ze dit nodig achten, gebruik maken van de voetgangersoversteek.

Juridische gronden

De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119.

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.

Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Gewestweg - N266 Humaniteitslaan:

Op de N266 Humaniteitslaan, tussen de grens met de gemeente Drogenbos en het kruispunt met de N261 Nieuwe Stallestraat, is het verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 50 km per uur. Ter hoogte van de grens met de gemeente Drogenbos, richting Vorst, wordt het einde van de opgelegde snelheidsbeperking wordt aangeduid.

Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:

  • C43 "50": begin snelheidsbeperking

  • C45 "50/": einde snelheidsbeperking

Artikel 2

Gewestweg - N266 Humaniteitslaan:

Op de N266 Humaniteitslaan, ter hoogte van het kruispunt met de gemeenteweg Vorstsesteenweg, wordt een oversteekplaats voor voetgangers aangebracht. Deze maatregel wordt gesignaleerd door wegmarkeringen overeenkomstig art. 76.3 van de wegcode.

Artikel 3

Dit aanvullende verkeersreglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.