Terug gemeenteraad

do 07/11/2024 - 20:00 LDC De Wilg

Openbare zitting

Secretariaat

Cultuur & Toerisme & Erfgoed

Sport

Juridische zaken

  • Het voormalige schoolgebouw van Puur Natuur, gelegen te 1600 Sint-Pieters-Leeuw, Gaasbeekstraat 2+/Baasbergstraat 80, werd via Notarishuis te koop gesteld. De verkoop werd kenbaar gemaakt via verschillende kanalen vanaf 26 juli 2023. Wegens geringe interesse werd de verkooptermijn enkele malen verlengd t.e.m. 30 september 2024.

    Tijdens de laatste oproep hebben drie kandidaat-kopers een bod uitgebracht.

Personeel & onderwijs

Secretariaat

Aankoop

Mobiliteit, Lokale economie, Landbouw & markten

  • Voertuigen parkeren zich regelmatig dicht bij de inrit van het bedrijventerrein van Hedin Automotive, gelegen te Bergensesteenweg 707, waardoor er een beperkte zichtbaarheid is op het aankomende verkeer. Dit leidt vaak tot gevaarlijke situaties. Om de zichtbaarheid ter hoogte van de in- en uitrit te verhogen wordt daarom voorgesteld om het bestaande parkeerverbod aan te passen. Het huidige parkeerverbod ter hoogte van Bergensesteenweg 709 (bedrijvencentrum Zennevallei) zal worden opgeheven en vervangen door parkeren uitsluitend voor personenvoertuigen.

  • Door de hoge parkeerdruk in de Dauw-Defossezlaan parkeren personenwagen zich in de nabijheid van het kruispunt met de Brusselbaan. Hierdoor is kruisend verkeer niet mogelijk ter hoogte van het kruispunt en ontstaan gevaarlijke situaties. Om dit probleem te verhelpen wordt voorgesteld om een volle witte aslijn aan te brengen vanaf het kruispunt over een lengte van 5 meter, waardoor parkeren ter hoogte van het kruispunt niet meer mogelijk is.

    Dit voorstel wordt verwoord onder artikel 5. 

    Artikel 1 tot en met 4 en artikel 6 tot en met 8 worden hernomen vanuit vorige raadsbeslissingen zodat in de toekomst efficiënter gewerkt kan worden.

  • Voertuigen parkeren zich vaak in de nabijheid van het kruispunt van de Brusselbaan met de Bezemstraat. Hierdoor komt de zichtbaarheid ter hoogte van het kruispunt in gedrang. Daarnaast bemoeilijkt dit het kruisen van voertuigen waardoor gevaarlijke situaties ontstaan.

    Om dit probleem te verhelpen, stellen we voor om een onderbroken witte aslijn aan te brengen vanaf het kruispunt met de Brusselbaan tot en met Bezemstraat nr. 3. Hierdoor verhoogt de zichtbaarheid op het kruispunt te verhogen en zal het kruisen van voertuigen ter hoogte van het kruispunt verbeteren. 

    Dit voorstel wordt verwoord onder artikel 5.

    Artikel 1 tot en met 4, en artikel 6 tot en met 9 worden hernomen vanuit vorige raadsbeslissingen zodat in de toekomst efficiënter kan gewerkt worden.

  • In het verleden werd een verdrijvingsvlak aangebracht ter hoogte van Klein-Bijgaardenstraat nr. 29-33 vanwege de inrit van het bedrijventerrein aan de overkant. Dit bedrijventerrein is inmiddels gesloopt en vervangen door woningen. Daarom wordt het verdrijvingsvlak opgeheven en de verkeersmaatregel E9b ingesteld.

    Dit voorstel wordt verwoord onder artikel 8.

    Artikel 1 tot en met 7, en artikel 9 tot en met 11 worden hernomen vanuit vorige raadsbeslissingen zodat in de toekomst efficiënter kan gewerkt worden.

  • Zowel de gemeente Sint-Pieters-Leeuw als Drogenbos stelden de vraag aan het Agentschap Wegen & Verkeer om een oversteekplaats voor voetgangers aan te brengen op de Humaniteitslaan t.h.v. het kruispunt met de Vorstsesteenweg. Het AWV werkte hiervoor een voorstel uit, dat nu ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • In Vaartkant-West parkeren verschillende voertuigen waaronder vrachtwagens op de rijbaan, waardoor kruisende verkeer niet mogelijk is. Bijgevolg ontstaan er lange files. Daarnaast wordt het in- en uitrijden van het achterliggende bedrijf vaak gehinderd. De politie stelt voor om een parkeerverbod in te stellen om dit probleem aan te pakken. De Vlaamse Waterweg gaat akkoord met dit voorstel en vraagt aan de gemeente om een tijdelijke politieverordening op te maken en bij gunstige evaluatie een aanvullend verkeersreglement op te maken. De mobiliteitscel geeft gunstig advies. 

    Op 1 juli 2024 werd een tijdelijke politieverordening goedgekeurd om de veiligheid en de doorstroming te waarborgen. De evaluatie van de tijdelijke maatregelen werd als gunstig geëvalueerd. Daarom wordt voorgesteld om de tijdelijke maatregel permanent in te voeren. 

  • Bestuurders trachten vanuit de kiss and ride zones op de Hendrik Vanhouchestraat links af te slaan, maar kunnen dit manoeuvre vaak niet in één beweging uitvoeren. Dit leidt tot gevaarlijke situaties in de schoolomgeving. Om dit probleem aan te pakken wordt een volle witte aslijn aangebracht en worden bestuurders verplicht rechts af te slaan.

    Deze maatregelen werden tijdelijk ingevoerd d.m.v. een tijdelijke politieverordening. De tijdelijke politieverordening werd goedgekeurd door het college van 15 juli 2024 en er was een evaluatieperiode voorzien van één jaar. De situatie werd gunstig geëvalueerd en we wensen de maatregelen permanent in te voeren.

    Dit voorstel wordt verwoord onder artikel 10 en 12.

    Artikel 1 tot en met 9, artikel 11 en artikel 13 tot en met 16 worden hernomen vanuit vorige raadsbeslissingen zodat in de toekomst efficiënter kan gewerkt worden.

Omgeving

  • Het algemeen doel van het RUP Kanaaltuinen Fase 3 is het creëren van een lokaal verhoogde dichtheid in de derde fase van het masterplan Kanaaltuinen.

    Het RUP Kanaaltuinen wordt na het doorlopen van de door de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorgeschreven procedure voor voorlopige vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Klimaatpunt biedt een Regenwateradvies bij de plaatsing van een ondergrondse regenwaterput, met aansluiting op de binneninstallatie, en/of bovengrondse infiltratievoorziening. Met de aanhoudende droogte van de afgelopen jaren wil Klimaatpunt de inwoners van Halle-Vilvoorde aanzetten tot maximaal hergebruik van hemelwater. Klimaatpunt biedt een advies verlenend traject aan via een regenwatercoach. Deze actie maakt deel uit van het aanbod van Klimaatpunt en past binnen het Lokaal Energie en Klimaatpact van de Vlaamse Regering.

    De gemeente kan inschrijven per pakket van 10 adviezen, voor de prijs van 4.000 euro (excl. BTW) per pakket.

  • Het doel van het RUP Reysveld is de ontwikkelingsmogelijkheden inzake sociale woningbouw in de omgeving van de Bezemstraat te kaderen en een volledige ruimtelijke visie op de vervangingsbouw van de bestaande appartementsgebouwen te ontwikkelen en deze te kunnen realiseren.

    Het RUP Reysveld wordt, aangepast conform het advies van de Gecoro dd. 9/10/2024 inzake de behandeling van de adviezen en bezwaren ingediend bij het openbaar onderzoek, voor definitieve vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad.

Welzijn

Mondelinge vragen


Publicaties

Agenda
Besluitenlijst
Notulen