Voertuigen parkeren zich vaak in de nabijheid van het kruispunt van de Brusselbaan met de Bezemstraat. Hierdoor komt de zichtbaarheid ter hoogte van het kruispunt in gedrang. Daarnaast bemoeilijkt dit het kruisen van voertuigen waardoor gevaarlijke situaties ontstaan.
Om dit probleem te verhelpen, stellen we voor om een onderbroken witte aslijn aan te brengen vanaf het kruispunt met de Brusselbaan tot en met Bezemstraat nr. 3. Hierdoor verhoogt de zichtbaarheid op het kruispunt te verhogen en zal het kruisen van voertuigen ter hoogte van het kruispunt verbeteren.
Dit voorstel wordt verwoord onder artikel 5.
Artikel 1 tot en met 4, en artikel 6 tot en met 9 worden hernomen vanuit vorige raadsbeslissingen zodat in de toekomst efficiënter kan gewerkt worden.
Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2014 betreffende het aanvullend verkeersreglement van de harmonisering van de snelheidsregimes, waartoe de Bezemstraat behoort.
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
alle bepalingen in de vorige aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot Bezemstraat te 1600 Sint-Pieters-Leeuw.
Wegmarkeringen Bezemstraat- gemeenteweg
Ter hoogte van het kruispunt van de Bezemstraat met de Brusselbaan moeten voetgangers de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Voorrangsbepaling - Bezemstraat x Brusselbaan-gemeenteweg:
Op de Bezemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Brusselbaan moeten de bestuurders voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Gebodsbepaling-Bezemstraat - gemeenteweg
Komende uit de Bezemstraat ter hoogte van het kruispunt met de Brusselbaan zijn de bestuurders verplicht rechts af te slaan.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
D1f
Wegmarkeringen - Bezemstraat- gemeenteweg:
Vanaf het kruispunt met de Brusselbaan tot huisnummer 3 is het iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM72.3
Stilstaan en parkeren - Bezemstraat- gemeenteweg:
1§ In de Bezemstraat vanaf het appartementsgebouw 81/83 tot huisnummer 75 is het parkeren op de rijbaan verboden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM75.1.2
2§ In de Bezemstraat t.h.v. het appartementsgebouw 85/87 is het parkeren op de rijbaan verboden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM75.1.2
Gebodsbepaling - Bezemstraat - gemeenteweg:
Ter hoogte van de inrit naar het appartementencomplex nr. 85-87 is de toegang verboden voor bestuurders van bromfietsen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C9
De verkeerstekens waarvan sprake in dit besluit zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.