Door de hoge parkeerdruk in de Dauw-Defossezlaan parkeren personenwagen zich in de nabijheid van het kruispunt met de Brusselbaan. Hierdoor is kruisend verkeer niet mogelijk ter hoogte van het kruispunt en ontstaan gevaarlijke situaties. Om dit probleem te verhelpen wordt voorgesteld om een volle witte aslijn aan te brengen vanaf het kruispunt over een lengte van 5 meter, waardoor parkeren ter hoogte van het kruispunt niet meer mogelijk is.
Dit voorstel wordt verwoord onder artikel 5.
Artikel 1 tot en met 4 en artikel 6 tot en met 8 worden hernomen vanuit vorige raadsbeslissingen zodat in de toekomst efficiënter gewerkt kan worden.
Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2014 betreffende het aanvullend verkeersreglement van de harmonisering van de snelheidsregimes, waartoe de Dauw-Defossezlaan behoort.
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
alle bepalingen in de vorige aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot Dauw-Defossezlaan te 1600 Sint-Pieters-Leeuw.
Parkeren - Dauw-Defossezlaan - gemeenteweg:
Langsheen de Dauw-Defossezlaan is het parkeren voorbehouden voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid; de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter; het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E9b
GXa
GXd
GXb
Parkeren- Dauw-Defossezlaan- gemeenteweg:
In de Dauw-Defossezlaan ter hoogte van nr. 44 is het parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Voorrangsbepaling Dauw-Defossezlaan- Brusselbaan-gemeenteweg:
Op de Dauw-Defossezlaan ter hoogte van het kruispunt met de Brusselbaan moeten de bestuurders voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
B1
WM76.2
Wegmarkeringen Dauw-Defossezlaan- gemeenteweg:
In de Dauw-Defossezlaan vanaf het kruispunt met de Brusselbaan tot en met huisnummer 1 is het iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM72.2
Wegmarkeringen Dauw-Defossezlaan - gemeenteweg
Ten noorden van het kruispunt Dauw Defossezlaan met de Brusselbaan moeten voetgangers de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM76.3
De verkeerstekens waarvan sprake in dit besluit zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.