Bestuurders trachten vanuit de kiss and ride zones op de Hendrik Vanhouchestraat links af te slaan, maar kunnen dit manoeuvre vaak niet in één beweging uitvoeren. Dit leidt tot gevaarlijke situaties in de schoolomgeving. Om dit probleem aan te pakken wordt een volle witte aslijn aangebracht en worden bestuurders verplicht rechts af te slaan.
Deze maatregelen werden tijdelijk ingevoerd d.m.v. een tijdelijke politieverordening. Deze werd goedgekeurd door het college van 15 juli 2024 en er was een evaluatieperiode voorzien van één jaar . De situatie werd gunstig geëvalueerd en we wensen de maatregelen permanent in te voeren.
Dit voorstel wordt verwoord onder artikel 10 en 12.
Artikel 1 tot en met 9, artikel 11 en artikel 13 tot en met 16 worden hernomen vanuit vorige raadsbeslissingen zodat in de toekomst efficiënter kan gewerkt worden.
Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Gemeenteraadsbeslissing van 25 oktober 2021 betreffende de zone 30 in het centrum van Sint-Pieters-Leeuw waartoe de Hendrik Vanhouchestraat behoort.
Gemeenteraadsbeslissing van 27 maart 2014 betreffende de harmonisering van de snelheidsregimes waartoe de Hendrik Vanhouchestraat behoort.
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
alle bepalingen in de vorige aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot Hendrik Vanhouchestraat te 1600 Sint-Pieters-Leeuw.
Verbodsbepaling- H. Vanhouchestraat- gemeenteweg:
Langsheen de H. Vanhouchestraat is de toegang verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton; de maatregel geldt niet voor plaatselijk verkeer;
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
C21
GIV
Voorrangsbepaling Hendrik Vanhouchestraat - Pepingensesteenweg-gemeenteweg:
Op de Hendrik Vanhouchestraat ter hoogte van het kruispunt met de Pepingensesteenweg moeten de bestuurders voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
B1
WM76.2
Wegmarkering Hendrik Vanhouchestraat - gemeenteweg
In de Hendrik Vanhouchestraat ter hoogte van het kruispunt met de Pepingensteenweg over een lengte van 2 meter is het iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM72.2
Wegmarkeringen Hendrik Vahouchestraat - gemeenteweg
Ten noordwesten van het kruispunt Pepingensesteenweg met de Hendrik Vanhouchestraat moeten voetgangers de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM76.3
Parkeerverbod -H. Vanhouchestraat - gemeenteweg
In de H. Vanhouchestraat tussen huisnummers 36 en 2A is het parkeren verboden; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid; de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter; het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E1
GXa
GXd
GXb
Parkeerverbod -H. Vanhouchestraat - gemeenteweg
In de H. Vanhouchestraat aan de zijde van de onpare huisnummers tussen het kruispunt van de H. Vanhouchestraat met de Pepingensesteenweg en de ingang van het Wilgenhofpark is het parkeren verboden; de maatregel geldt van maandag tot en met vrijdag ; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid; de parkeerreglementering geldt over een afstand van meer dan 300 meter; het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E1
GV
GXa
GXd
GXb
Parkeren H. Vanhouchestraat - gemeenteweg:
In de H. Vanhouchestraat ter hoogte nr. 2 is het parkeren toegelaten; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E9a
GXa
Gebodsbepaling-Parkeren H. Vanhouchestraat- gemeenteweg:
1. Inrichten Kiss & Ridestrook t.h.v. Vrije basisschool 'Don Bosco':
Ter hoogte van de Vrije basisschool 'Don Bosco' wordt een Kiss & Ride strook ingericht; het parkeren is verboden; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E1
GXa
2. Inrichten Kiss & Ridestrook t.h.v. LDC De Wilg:
Ter hoogte van LDC 'De Wilg' wordt een Kiss & Ride strook ingericht; het parkeren is verboden; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E1
GXa
D1f
2§ Komende uit de K&R- zone t.h.v. LDC De Wilg in de Hendrik Vanhouchestraat zijn de bestuurders verplicht rechts af te slaan. Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
D1f
Parkeren- H. Vanhouchestraat- gemeenteweg:
Ter hoogte van Vrije Basisschool 'Don Bosco' is het parkeren voorbehouden voor autocars; de maatregel geldt van maandag tot en met vrijdag ; het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
E9d
GV
GXa
Wegmarkeringen Hendrik Vahouchestraat - gemeenteweg
Ten noorden van het kruispunt Hendrik Vanhouchestraat met de Mekingenweg moeten voetgangers de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM76.3
Wegmarkeringen Hendrik Vanhouchestraat- gemeenteweg:
In de H. Vanhouchestraat vanaf het rondpunt tot en met kruispunt met Mekingenweg en vanaf het kruispunt met Mekingenweg tot ingang parking De Wilg is het iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM72.2
Voorrangsbepaling Hendrik Vanhouchestraat - Garebaan - J. Sermonstraat
Op de kruising van Garebaan, Jules Sermonstraat en H. Vanhouchestraat is verplicht rondgaand verkeer. De bestuurders zijn verplicht de inrichting bestemd om het verkeer te leiden aan hun linkerhand te laten; komende van de H. Vanhouchestraat richting de rotonde moeten de bestuurders voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die ze oprijden; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
D5
B1
WM76.2
Wegmarkeringen - H. Vanhouchestraat-J. Sermonstraat-Garebaan:
Op het kruispunt gevormd tussen H. Vanhouchestraat,J. Sermonstraat en Garebaan mogen bestuurders niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen van de verkeersgeleider of het verdrijvingsvlak.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
WM77.4
De verkeerstekens waarvan sprake in dit besluit zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid.