De gemeenteraad keurde op 29 februari 2024 het aanvullend verkeersreglement voor het inrichten van de parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen goed. De dienst mobiliteit ontving in de tussentijd verschillende toelatingsaanvragen voor de plaatsing van een laadpaal in kader van 'paal volgt wagen'. Na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen werden de laadpalen geplaatst. De parkeerplaatsen gelegen aan de laadpaal werden ingericht voor elektrische en hybride voertuigen. Om te verhinderen dat elektrische wagens blijven geparkeerd staan nadat de laadbeurt reeds voorbij is, wordt een beperkte parkeertijd ingesteld op de parkeerplaatsen aan laadpalen.
De bijkomende locaties voor de parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen zijn:
De locaties voor de parkeerplaatsen voor autodelen zijn:
De wijzigingen/bijkomende locaties in het besluit worden aangeduid in het vet.
Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het aanvullende verkeersreglement inzake beperkte parkeertijd op de parkeerplaatsen voor elektrische wagens goedgekeurd door de gemeenteraad op 29 februari 2024 wordt opgeheven.
Parkeren - gemeenteweg:
In Sint-Pieters-Leeuw worden ter hoogte van de laadpaal parkeerplaatsen ingericht voor het laden van een elektrisch voertuig aangelegd op de volgende locaties:
De maatregelen worden ter kennis gebracht van de weggebruiker door middel van de verkeersborden E9a (aangevuld met een onderborden type VIId met opschrift: " voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ", "parkeerschijf" , onderbord type V met opschrift: "max. 4 uur, van maandag t.e.m. zondag, van 9 uur tot 21 uur’" en een grondmarkering.
Parkeren - gemeenteweg:
In Sint-Pieters-Leeuw wordt ter hoogte van de laadpaal een parkeerplaats voor autodelen ingericht op volgende locaties:
De maatregelen worden ter kennis gebracht van de weggebruiker door middel van verkeersborden E9a en aangevuld met onderbord type VIId "autodelen".
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Dit besluit treedt in werking vanaf de goedkeuring door de gemeenteraad.
Onderhavig aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.