do 25/09/2025 - 20:00 Raadzaal gemeentehuis
De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 26 juni 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
Op de gemeenteraad van juni 2025 werd de samenstelling van de sportraad ter kennisgeving voorgelegd. Deze dient bijgesteld te worden. De nieuwe samenstelling wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er dienen enkele wijzingen te gebeuren aan de huidige Algemene Politieverordening. De stad Halle en de gemeente Beersel leggen dezelfde wijzigingen voor aan hun gemeenteraden.
Een horecazaak op het grondgebied van Sint-Pieters-Leeuw voldoet momenteel niet aan de specifieke brandveiligheidsnormen.
De burgemeester heeft het besluit genomen om deze zaak onmiddellijk te sluiten tot men een gunstig brandpreventieverslag kan voorleggen.
Als lokaal bestuur dient men te beschikken over een algemeen kader organisatiebeheersing waarin beschreven wordt aan de hand van welke methodiek het lokaal bestuur aan organisatiebeheersing doet. Het huidig kader werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 november 2014 en de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 augustus 2015. Met de start van het meerjarenplan 2026-2031 is het opportuun om het verouderde algemeen kader organisatiebeheersing te actualiseren.
De notulen van de algemene vergadering van 18 juni 2025 en het jaarverslag 2024 van Haviland Intercommunale worden ter kennisgeving voorgelegd.
De notulen van de buitengewone algemene vergadering van 25 maart 2025 en de notulen van de algemene vergadering van 23 juni 2025 van Fluvius Halle-Vilvoorde worden ter kennisgeving voorgelegd.
De notulen van de buitengewone algemene vergadering van 12 maart 2025 en de notulen van de algemene vergadering van 24 juni 2025 van Riobra worden ter kennisgeving voorgelegd.
De notulen van de algemene vergadering van 18 juni 2025 en het jaarverslag 2024 van Intradura worden ter kennisgeving voorgelegd.
Bij mail van 11 september 2025 stelt Intradura de deelnemers in kennis dat de algemene vergadering zal plaatsvinden op woensdag 10 december 2025 om 19.30 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 in 1731 Zellik.
De agenda van deze algemene vergadering omvat onder meer de goedkeuring van de statutenwijziging - herbevestiging.
In uitvoering van artikel 37 van de statuten van Intradura moet over de statutenwijziging voorafgaandelijk door de gemeenteraad worden beraadslaagd en beslist, uiterlijk 90 dagen te rekenen vanaf de datum van de toezending van deze brief van Intradura aan het gemeentebestuur.
Aan de gemeenteraad wordt het voorstel van herbevestiging van de statutenwijziging van Intradura ter goedkeuring voorgelegd. Tevens moet de gemeenteraad haar vertegenwoordiger mandateren om de herbevestiging van de statutenwijzigingen op de algemene vergadering van Intradura van 10 december 2025 goed te keuren.
Bij brief van 8 juli 2025 stelt Haviland Intercommunale de deelnemers in kennis dat de buitengewone algemene vergadering zal plaatsvinden op woensdag 10 december 2025 om 18 uur in de kantoren van Haviland, Brusselsesteenweg 617 in 1731 Asse-Zellik.
De agenda van deze buitengewone algemene vergadering omvat onder meer de goedkeuring van de statutenwijziging.
Aan de gemeenteraad wordt het voorstel van statutenwijziging van Haviland Intercommunale ter goedkeuring voorgelegd.
Tevens moet de gemeenteraad zijn vertegenwoordiger mandateren om de statutenwijziging op de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 10 december 2025 goed te keuren.
De deelnemers van Riobra worden uitgenodigd om de buitengewone algemene vergadering bij te wonen. Deze zal worden gehouden op donderdag 4 december 2025 om 19 uur in De Victorie, Kerkdreef 1, 3210 Linden.
De gemeenteraad moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur moet er een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger worden aangeduid voor de algemene vergadering van de Onderwijsvereniging van steden en gemeenten (OVSG) voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
De vergaderkalender 2026 met betrekking tot alle vergaderingen wordt ter kennisgeving voorgelegd.
De bestaande ondergrondse afvalcontainers aan de Oeverbeemd, Europawijk en Bezemstraat worden aangepast. Het eindresultaat zal zijn dat er voor de fracties Restafval, PMD en GFT containers ter beschikking worden gesteld met trommeldeksel en registratiesysteem en voor de fracties Glas en Papier/Karton met een gewone opening. Voor de toegang tot de containers met registratiesysteem zal aan de gebruikers een badge ter beschikking worden gesteld.
Met het oog op het vlot en veilig verloop en het handhaven van de openbare orde tijdens de jaarmarkten op ons grondgebied wordt een specifieke politieverordening opgesteld.
De kermis van Sint-Pieters-Leeuw Centrum vindt, zoals bepaald in artikel 5.2 van het gemeentelijk reglement "Organisatie van ambulante activiteiten, markten en kermissen", plaats de eerste zondag na Allerzielen tot en met 11 november (duur: twee weken). Volgens het huidige reglement zou de kermis dit jaar 7 dagen plaatsvinden, van 5 november tot en met 11 november 2025.
Deze periode is aanzienlijk korter dan de voorziene 2 weken, daarom wordt aan de gemeenteraad het akkoord gevraagd om het reglement "Organisatie van ambulante activiteiten, markten en kermissen" aan te passen waarbij het college van burgemeester en schepenen de toelating krijgt om in beperkte mate af te wijken van de vastgelegde startmomenten van openbare kermissen. Hierdoor kan het lokaal bestuur, indien nodig, kort op de bal spelen om een startdatum te verschuiven.
De dienst mobiliteit ontving een aanvraag voor het aanbrengen van een oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van de ingang van het Wildersportpark in de Wilderkasteellaan. De aanvraag werd onderzocht en besproken op het intern overleg mobiliteit. In de nabije omgeving bevinden zich twee basisscholen: GBS 't Populiertje en VBS Sint Lutgardis Zuun, waardoor het kruispunt gelegen is op een schoolroute richting het Wildersportcomplex en er veel voetgangerspassages zijn. Daarom wordt er voorgesteld om een oversteekplaats voor voetgangers aan te leggen op de Wilderkasteellaan ter hoogte van het kruispunt met de J. Vanderstraetenstraat.
Dit voorstel wordt verwoord onder artikel 2.
Artikel 1 en artikel 3 tot en met 7 worden hernomen vanuit vorige raadsbeslissingen zodat in de toekomst efficiënter kan gewerkt worden.
In 2008 werd naar aanleiding van de werken aan het kruispunt Bergensesteenweg met de Lotstraat een tijdelijke politieverordening opgemaakt om de Beverbeemd open te stellen voor landbouwers, voetgangers, fietsers en ruiters aan de hand van de verkeersborden F99c en F101c. Er wordt voorgesteld om dit permanent te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement.
Dit voorstel wordt verwoord onder artikel 2.
Artikel 1 en artikel 3 tot en met 4 worden hernomen vanuit vorige raadsbeslissingen zodat in de toekomst efficiënter kan gewerkt worden.
Om te zorgen dat enkel fietsers en speedpedelecs door het Wildersportpark fietsen en te verhinderen dat andere voertuigen zoals bromfietsen en motorfietsen door het park rijden, wordt de toegang voor iedere bestuurder verboden uitgezonderd fietsers en speedpedelecs. Het verbod wordt aangeduid aan de hand van C3-borden met onderbord M11 ter hoogte van elke toegang. Deze bepalingen worden vastgelegd in een aanvullend verkeersreglement.
Verschillende laadpalen werden geplaatst in de gemeente in kader van 'paal volgt wagen'. Er dient een aanvullend verkeersreglement te worden opgemaakt voor de inrichting van de parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen en de parkeerplaatsen voorbehouden voor autodelen.
De dienst mobiliteit ontving verschillende vragen tot het aanleggen van een parkeerplaats voor mensen met een handicap in de nabijheid van de woning.
De dienst mobiliteit ontving een aanvraag tot het aanleggen van een parkeerplaats voor mensen met een handicap in de nabijheid van de woning:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aanvullend verkeersreglement goed te keuren.
De dienst mobiliteit ontving verschillende vragen tot het verwijderen van parkeerplaatsen voor mensen met een handicap in de nabijheid van de woning.
Het recht van voorkoop is een wettelijk recht dat de houder van dat recht de mogelijkheid geeft om gronden en gebouwen die verkocht worden, bij voorrang op de kandidaat-koper aan te kopen, voor dezelfde prijs en onder dezelfde voorwaarden.
De Vlaamse overheid en de lokale overheden (provincies, gemeenten, intercommunales, ...) hebben in bepaalde gebieden een 'recht van voorkoop'. Als een overheid dat recht uitoefent, verwerft zij dus in de plaats van de kandidaat-koper de aangeboden onroerende goederen. Zij koopt dan tegen de prijs en de voorwaarden van de kandidaat-koper.
Rechten van voorkoop zijn voor overheidsinstellingen een instrument om hun opdracht van openbaar nut te realiseren op hun werkingsdomeinen (o.a. natuurbehoud, ruimtelijke ordening, woonbeleid, waterbeleid, scheepvaart, enz...)
In een gebied waar het voorkooprecht speelt, mag een eigenaar alleen verkopen nadat hij de begunstigden van het voorkooprecht de gelegenheid heeft gegeven hun recht uit te oefenen.
Sinds 9 juni 2023 is het de gemeente die een afbakening maakt van percelen en gebouwen waarop het recht van voorkoop van toepassing is. Alleen percelen en gebouwen gelegen in een zone bestemd voor wonen komen in aanmerking. De afbakening moet bij gemeenteraadsbesluit gebeuren en voldoende onderbouwd zijn. De gemeente houdt daarbij rekening met het gevoerde huisvestingsbeleid, aangezien het perceel of gebouw dat door de uitoefening van het recht van voorkoop is gekocht, een specifieke bestemming moet hebben.
In het kader van de opdracht “Huur tijdelijke klascontainers GBS 't Populiertje” werd op 25 augustus 2025 een bestek met nr. POP.klas.2026 opgesteld door de Technische dienst.
In het kader van de opdracht "Realisatie nieuwbouw GBS 't Populiertje" werd een aanbestedingsdossier en raming opgesteld door OSK-AR ARCHITECTEN BV, Baron R. de Vironlaan 117 te 1700 Dilbeek.
Jaarlijks adviseert de gemeentelijke raad voor ontwikkelingssamenwerking, Leeuw Mondiaal, het bestuur over welke ingediende aanvragen voor toelage van derde wereldprojecten, in aanmerking komen.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad worden ook alle adviesraden binnen een redelijke termijn vernieuwd. Tijdens de algemene vergadering van de seniorenraad van 10 februari 2025 werd de seniorenraad opnieuw samengesteld. Bij deze vragen we de gemeenteraad om de seniorenraad te erkennen als officieel adviesorgaan.
In juni 2025 sloten de gemeenten Beersel en Sint-Genesius-Rode zich aan bij UiTPAS Sint-Pieters-Leeuw om samen UiTPAS Zender te vormen. In dit kader dienen de tarieven voor niet-inwoners, van kracht in het zwembad, opgenomen te worden binnen de kansentarieven UiTPAS. Kansentarieven kunnen enkel opgenomen worden door inwoners uit de UiTPAS-regio.
Daarnaast wordt gevraagd om voordeeltarieven mee op te nemen in de kansentarieven UiTPAS, zodat ook hierop een kansentarief kan worden toegepast. Voordeeltarieven zijn voor 55-plussers, kinderen -12 jaar, op vertoon van mindervalidenkaart of iedereen die aangesloten is bij de gezinsbond (op vertoon van lidkaart). Deze tarieven worden tevens opgesplitst voor inwoners en niet-inwoners.
De huidige subsidieperiode van het intergemeentelijk samenwerkingsverband Woonbeleid Zennevallei loopt af op 31 december 2025.
Op 14 maart 2025 werd het nieuwe regelgevend kader inzake lokaal woonbeleid goedgekeurd door de Vlaamse Regering (aanpassing Vlaamse Codex Wonen). Dit omvat ook de subsidiëring van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (IGS’en) rond woonbeleid.
Ten laatste op 30 september 2025 moet er een nieuwe aanvraag ingediend worden bij het agentschap Wonen in Vlaanderen voor de periode 2026-2031. Het subsidiedossier wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Daarnaast wordt er goedkeuring gevraagd om vanaf 1 januari 2026, via het IGS Woonbeleid Zennevallei, een energiehuis op te richten en de bestaande samenwerking met 3wplus stop te zetten. Dit nieuwe energiehuis zal, na het aangaan van een overeenkomst, subsidie verkrijgen van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA).
Eind 2023 tekende het lokaal bestuur van Sint-Pieters- Leeuw in op het lokaal activeringspact van de Vlaamse regering. Deze tijdelijke subsidieoproep had als doel om lokale besturen bijkomend financieel te ondersteunen bij extra inspanningen om (equivalent) leefloongerechtigden te activeren richting werk.
De gemeenteraad dient de inhoudelijke en financiële rapportering goed te keuren.
Het MJP 2026-2031 van kerkfabriek Jan Ruusbroec en Onze-Lieve-Vrouw wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het MJP 2026-2031 van kerkfabriek Sint-Lutgardis wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het MJP 2026-2031 van kerkfabriek Sint Stefaan wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het MJP 2026-2031 van kerkfabriek Sint-Laurentius, Sint-Pieter in Banden wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het MJP 2026-2031 van kerkfabriek Sint Pieter wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het MJP 2026-2031 van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het budget 2026 van kerkfabriek Jan Ruusbroec en Onze-Lieve-Vrouw wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het budget 2026 van kerkfabriek Sint-Lutgardis wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het budget 2026 van kerkfabriek Sint Stefaan wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het budget 2026 van kerkfabriek Sint-Laurentius, Sint-Pieter in Banden wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het budget 2026 van kerkfabriek Sint-Pieter wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Het budget 2026 van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er werd een nieuwe versie van het kerkenbeleidsplan opgesteld en door het centraal kerkbestuur aan de bisschop ter goedkeuring voorgelegd. In ons geval konden we verder bouwen op een sterk beleidsplan uit de vorige periode. Het ging dus vooral om een actualisatie.
Intussen heeft de bisschop deze nieuwe versie goedgekeurd en wordt het voorgelegd aan de gemeenteraad om goed te keuren.
Het kerkenbeleidsplan en de goedkeuring door de bisschop werden als bijlage toegevoegd.
De toelage aan vriendenkringen van Leeuwse basisscholen bestaat sinds de gemeenteraadsbeslissing van 29 oktober 1992. Het bedrag bedraagt € 5 per leerling per schooljaar. Tot op vandaag ontvangen de vriendenkringen deze toelage mits het bezorgen van een rekeningnummer, statuten en een leerlingenlijst. Er wordt echter geen inhoudelijke verantwoording gevraagd en het lokaal bestuur heeft geen zicht op de activiteiten die met deze toelage ondersteund worden.
De raadsleden hebben het recht mondelinge vragen te stellen.