Terug
Gepubliceerd op 29/10/2025

2025_GR_00256 - IGS Woonbeleid Zennevallei – Subsidieaanvraag 2026-2031 en erkenning energiehuis - Beslissing

gemeenteraad
do 25/09/2025 - 20:00 Raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart Keymolen; Jan Desmeth; An Speeckaert; Siebe Ruykens; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Nicole Billens; Raimondo Palermo; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Marc De Bosscher; Sarah Van Hassel; Agnetha Cnudde; Veerle Moriau; Kristof Beckers; Jenna O; Armand Ost; Wouter De Craen; Ismail Ertem; Lieselot Vankeerberghen; Pierre Mylemans; Evelien L'Ecluse; André Graillet; Mathieu Coffinet; Nourhène El-Mowafy; Rikkes Van Dorpe; Jennifer Lombi; Bruno Claessens; Kathleen D'Herde

Afwezig

Gunther Coppens

Secretaris

Bruno Claessens

Voorzitter

Kathleen D'Herde
2025_GR_00256 - IGS Woonbeleid Zennevallei – Subsidieaanvraag 2026-2031 en erkenning energiehuis - Beslissing 2025_GR_00256 - IGS Woonbeleid Zennevallei – Subsidieaanvraag 2026-2031 en erkenning energiehuis - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0001

Aanleiding en motivering

Het intergemeentelijk samenwerkingsverband (IGS) Woonbeleid Zennevallei werd opgericht op 24 maart 2011 tussen stad Halle, het OCMW Halle, gemeente Sint-Pieters-Leeuw en het OCMW Sint-Pieters-Leeuw. Op 13 juni 2018 werd de intergemeentelijke overeenkomst aangepast door middel van een nieuwe samenwerking met OCMW Beersel en gemeente Beersel, ingaande vanaf 1 januari 2019.

IGS Woonbeleid Zennevallei is een interlokale vereniging zonder rechtspersoonlijkheid en verkrijgt sinds 2013 tot op heden een jaarlijkse subsidie vanuit agentschap Wonen in Vlaanderen en de provincie Vlaams-Brabant. Stad Halle is de beherende gemeente. 

De verschillende acties inzake lokaal woonbeleid worden sinds 2013 uitgevoerd en gecoördineerd door de medewerkers van het IGS Woonbeleid Zennevallei. Hiertoe is er expertise opgebouwd rond de diverse woonthema’s waardoor de gemeenten hun woonbeleid op meer efficiënte manier kunnen uitwerken en uitvoeren.

Het IGS Woonbeleid Zennevallei maakt werk van de drie Vlaamse beleidsprioriteiten rond wonen zoals bepaald door de Vlaamse Codex Wonen. Deze staan, samen met de verplichte basisinitiatieven per doelstelling, omschreven in het subsidiedossier onder rubriek 5 (zie bijlage 1 aan het besluit voor de volledige subsidieaanvraag). Via de engagementsverklaring verklaren de deelnemende gemeenten zich akkoord met de uitvoering van deze basisinitiatieven. Andere verplichtingen zijn het organiseren van een lokaal woonoverleg minimaal 2x/jaar per gemeente en de verderzetting van de stuurgroep, die minimaal 2x/jaar samenkomt, in kader van opvolging en rapportering. In de stuurgroep dient vanuit elke deelnemende gemeente minstens een lid van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen worden afgevaardigd. De samenstelling van de stuurgroep staat vermeld op p. 15 van het subsidiedossier. 

Hiernaast wordt er voorgesteld om te opteren voor enkele eigen initiatieven, die gemotiveerd worden via een plan van aanpak. Dit staat gedetailleerd omschreven in de subsidieaanvraag onder rubriek 6 en omvat drie actieplannen, die telkens gestaafd worden vanuit de lokale context en huidige werking. Actieplan 2 (verplicht conformiteitsattest) is niet van toepassing voor Sint-Pieters-Leeuw. Het gemeentebestuur heeft namelijk beslist om geen verplichting in te voeren van een conformiteitsattest voor huurwoningen. Wel zal er in de gemeente bijkomend ingezet worden op sensibilisering en op proactieve wijze onderzoeken uitvoeren zodat problematische dossiers kunnen opgespoord worden. De opgenomen acties binnen het subsidiedossier worden uitgevoerd binnen de huidige personeelscapaciteit van de woonwinkel. Enkel in Halle en Beersel wordt er extra financiering voorzien m.b.t. extra capaciteit woningcontroleur. 

De subsidieberekening van Wonen in Vlaanderen voor deze basisinitiatieven en eigen initiatieven is opgenomen in bijlage 5 van dit besluit. De overige kost van het project wordt gedragen door de deelnemende gemeenten, 40% volgens een gelijke verdeelsleutel en 60% op basis van aandeel huishoudens (zie bij financiële informatie voor meer details).

Het ontwerp subsidiedossier werd reeds afgestemd met Wonen in Vlaanderen en het IGS beheerscomité/stuurgroep op de vergadering van 23 juni 2025.

Naast een dienstverlening rond wonen worden burgers sinds de aanvang van het IGS project ook verder geholpen met energievragen (zoals begeleiding bij de aanvraag van verbouw- en energiepremies). Omdat de uitbouw van een energieloket sinds 2018 in feite een verplichte taak is van de energiehuizen en er sinds 2023 een verhoging is van de basissubsidie die 3wplus krijgt als energiehuis, werd er in 2024 een uitbreiding van hun aanbod in onze regio uitgebouwd middels de aanwerving van een halftijdse energieconsulent voor onze gemeenten. Tot en met 2023 werd er enkel een tweewekelijkse zitdag voorzien door 3wplus , die hoofdzakelijk werd gebruikt voor het behandelen van verbouwleningen en werd er aldus voor een groot deel beroep gedaan op het IGS woonloket voor het uitvoeren van hun verplichte activiteiten. Dit maakt dat het IGS Woonbeleid Zennevallei zowel expertise rond wonen als rond energie heeft opgebouwd. 

In het nieuwe subsidiekader van Wonen in Vlaanderen moet het IGS project uiterlijk tegen 1 januari 2028 een geïntegreerd woon- en energieloket aanbieden. Als het IGS Woonbeleid Zennevallei ook optreedt als energiehuis, middels bijkomende subsidies van het Vlaams energie- en klimaatagentschap, worden de taken rond wonen en energie centraal aangestuurd en kan er werk gemaakt worden van een efficiënte en geïntegreerde werking. Dit zorgt voor een duidelijke dienstverlening naar de burger toe. Middels de extra subsidiëring kan er extra personeel worden aangeworven en zal de gemeentelijke bijdrage aan het IGS project lager liggen (zie financiële informatie). 

Voor het aanbieden van een eerstelijnsdienstverlening rond energie (Energieloket) voorziet het VEKA een basisfinanciering aan de Energiehuizen. Daarnaast zijn er nog twee grote taken die een Energiehuis moet aanbieden waarvoor het VEKA prestatiefinanciering voorziet per dossier. Dit gaat om het verstrekken van de Mijn VerbouwLening en het uitvoeren voor de Mijn VerbouwBegeleiding. Deze laatste activiteit wordt tot op heden uitgevoerd door Klimaatpunt in onze drie gemeenten en niet door het huidige energiehuis 3Wplus. Dit gebeurde middels een aanbesteding van 3wplus. Informatie over de subsidieberekening en de taken van een Energiehuis zijn opgenomen in bijlage 5 en bijlage 11.  

De schepencolleges van de deelnemende besturen gaven reeds hun principieel akkoord om de opstart van een eigen energiehuis te concretiseren zodat hiermee van start kan gegaan worden op 1 januari 2026, indien de randvoorwaarden tijdig worden vervuld:

  1. Vergunning verkrijgen van Autoriteit voor Financiële diensten en markten (FSMA) ten laatste op 30 september 2025. Dit is noodzakelijk voor het kunnen verstrekken van de verbouwleningen. Er werd op 10 juli 2025 door stad Halle een dossier ingediend bij FSMA inzake het verkrijgen van een erkenning om via het IGS Woonbeleid Zennevallei te kunnen optreden voor de leningen. FSMA heeft maximaal 60 dagen de tijd om het dossier al dan niet goed te keuren. Stad Halle treedt op als rechtspersoon via de rol van beherende gemeente binnen het IGS.  Hier zijn dus geen (financiële) risico’s aan verbonden voor de gemeenten Beersel en Sint-Pieters-Leeuw;
  2. Goedkeuring van de gemeenteraden van de deelnemende besturen ten laatste op 30 september 2025;
  3. Indien de twee bovenstaande punten zijn vervuld wordt er een samenwerkingsovereenkomst aangaan met VEKA zodat IGS Woonbeleid Zennevallei het erkende Energiehuis is binnen de gemeenten Halle, Sint-Pieters-Leeuw en Beersel.  Hiertoe vond er reeds overleg plaats met VEKA.

Zoals hierboven omschreven werken we momenteel nog met twee externe partners. De samenwerking met Energiehuis 3wplus zal worden opgezegd tegen eind september 2025, na goedkeuring van de gemeenteraden. De samenwerking met Klimaatpunt zal worden verdergezet. Hiervoor zullen we, als nieuw energiehuis, een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Klimaatpunt aangaan via een aanbesteding. Het huidige team van IGS Woonbeleid Zennevallei zal worden uitgebreid met een 1VTE deskundige energie en een 0,6 VTE kredietverstrekker vanaf 1 januari 2026. Hiertoe zal de statutaire overeenkomst van de interlokale vereniging worden aangepast.

De samenwerkingsovereenkomst met VEKA en de aangepaste statutaire overeenkomst van IGS Woonbeleid Zennevallei worden geagendeerd op een volgende gemeenteraad najaar 2025.

Juridische gronden

BVR 14 maart 2025 tot wijziging van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 met betrekking tot het lokaal woonbeleid en de subsidiëring van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.

Hoofstuk IX onder Titel VII van het Energiebesluit, inzake de subsidievoorwaarden en taken van Energiehuizen.

Adviezen

Visum financieel directeur Gunstig advies

Regelgeving bevoegdheid

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met het subsidiedossier van IGS Woonbeleid Zennevallei voor de periode 2026-2031. Dit dossier zal ingediend worden bij het agentschap Wonen in Vlaanderen.

Artikel 2

De gemeenteraad gaat akkoord met de start van een energiehuis via IGS Woonbeleid Zennevallei vanaf 1 januari 2026. Dit impliceert een opzeg van de samenwerkingsovereenkomst met het huidige energiehuis 3wplus.