Terug
Gepubliceerd op 29/10/2025

2025_GR_00262 - Lokaal activeringspact: goedkeuring Inhoudelijke en financiële rapportering 2023-2024 - Beslissing

gemeenteraad
do 25/09/2025 - 20:00 Raadzaal gemeentehuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart Keymolen; Jan Desmeth; An Speeckaert; Siebe Ruykens; Georgios Karamanis; Eddy Longeval; Nicole Billens; Raimondo Palermo; Brahim Harfaoui; Olivier Huygens; Veerle Seré; Jeroen Tiebout; Jeroen Steeman; Kim Paesmans; Marc De Bosscher; Sarah Van Hassel; Agnetha Cnudde; Veerle Moriau; Kristof Beckers; Jenna O; Armand Ost; Wouter De Craen; Ismail Ertem; Lieselot Vankeerberghen; Pierre Mylemans; Evelien L'Ecluse; André Graillet; Mathieu Coffinet; Nourhène El-Mowafy; Rikkes Van Dorpe; Jennifer Lombi; Bruno Claessens; Kathleen D'Herde

Afwezig

Gunther Coppens

Secretaris

Bruno Claessens

Voorzitter

Kathleen D'Herde
2025_GR_00262 - Lokaal activeringspact: goedkeuring Inhoudelijke en financiële rapportering 2023-2024 - Beslissing 2025_GR_00262 - Lokaal activeringspact: goedkeuring Inhoudelijke en financiële rapportering 2023-2024 - Beslissing

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0001

Aanleiding en motivering

Eind 2023 tekende het lokaal bestuur van Sint-Pieters- Leeuw in op het lokaal activeringspact van de Vlaamse regering. Deze tijdelijke subsidieoproep had als doel om lokale besturen bijkomend financieel te ondersteunen bij extra inspanningen om (equivalent) leefloongerechtigden te activeren richting werk.

Voor deze subsidieoproep was het engagement van de gemeente om 10 dossiers boven het Vlaamse gemiddelde te zitten. Dit betekent concreet  43 dossiers (= 20 % van de Vlaamse gemiddelde uitstroom) + 10 extra dossiers of in totaal 53 dossiers.

Samen met de VDAB werd een plan van aanpak opgesteld met enkele concrete acties:

  • optimaliseren van de werking van de jobcoach van onze sociale dienst;
  • groepssessies organiseren in een toegewijde ruimte binnen het sociaal huis;
  • oriënterende stages onder begeleiding van onze sociale dienst;
  • mobiliteitsproblematiek aanpakken: behalen van een rijbewijs en een uitleenbasis creëren van vervoersmiddelen.

Bijgaand kan de inhoudelijke en financiële rapportage integraal teruggevonden worden. 

Samengevat werden in de periode van LAP 1 (lokaal activeringspact) 41 cliënten duurzaam aan het werk gegaan. Dit betekent dat we 2 dossiers onder het Vlaams gemiddelde zitten of behalen we 19,1 % van het doorstroompercentage.

Binnen de dienst activering werd intensief gewerkt met een doelgroep met een grote kwetsbaarheid en afstand tot de arbeidsmarkt. Voor deze doelgroep is een traject naar werk vaak complex en langdurig. Een periode van 12 maanden is in veel gevallen onvoldoende om een duurzame tewerkstelling te realiseren. Toch konden we tijdens LAP 1 heel wat cliënten bereiken en begeleiden in hun traject richting werk.

 De komende maanden / jaren zal de administratie het huidige activeringsbeleid blijvend monitoren en bijsturen waar nodig, zodat we de duurzame activeringsgraad nog verder kunnen verhogen.

Juridische gronden

Ingediend formulier LAP van 24 juni 2025.

Regelgeving bevoegdheid

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de inhoudelijke en financiële rapportering van het lokaal activeringspact (oproep 1).