De notulen van de openbare zitting van de gemeenteraad van 26 juni 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen zijn raadpleegbaar op hierna vermelde link: https://www.sint-pieters-leeuw.be/extranet/downloads/ontwerp-notulen-gemeenteraad-van-26-juni-2025
De notulen liggen ook ter inzage op het secretariaat.
De audio opname is raadpleegbaar op hierna vermelde link: https://www.sint-pieters-leeuw.be/downloads/audio-opname-gemeenteraad-van-26-juni-2025
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 32.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 30 januari 2025, in het bijzonder artikel 23 tot en met 25.
De gemeenteraad keurt de notulen van de openbare zitting van 26 juni 2025 goed.
Tijdens de algemene vergadering van 27 januari 2025 werd de sportraad opnieuw samengesteld. Op 26 juni 2025 werd de sportraad opnieuw erkend, heeft men kennisgenomen van de samenstelling en het huishoudelijk reglement en werden de statuten en de afsprakennota tussen het lokaal bestuur en de sportraad opnieuw bekrachtigd
Eén van de leden is echter werkzaam als ambtenaar bij de gemeente wat volgens de statuten niet kan. De samenstelling van de sportraad werd gewijzigd en de nieuwe samenstelling wordt opnieuw ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017 - titel 6 - hoofdstuk 2 - § 3 en 5.
Cultuurpactwet 16 juli 1973, decreet 28 januari 1974.
De gemeenteraad neemt kennis van de nieuwe samenstelling van de sportraad.
Voor: Nva, Samen, PF+, Vlaams-Belang
Tegen: Groen
De gemeenten moeten in het belang van de inwoners waken over de openbare orde, met name de openbare rust, de openbare veiligheid, de openbare gezondheid, de openbare overlast en de zindelijkheid op de openbare wegen, plaatsen en in openbare gebouwen.
Een periodieke bijwerking van de gemeentelijke politieverordening is opportuun omwille van de wijzigingen in de hogere wetgevingen, alsmede omwille van de aanpassing aan de maatschappelijke evolutie.
1 van de wijzigingen betreft de verlaging van de leeftijd naar 14 jaar voor alternatieve straffen.
Op 25 juni jl. werd hierover het advies van de jeugdraad gevraagd. Zij hebben een positief advies gegeven.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld de aanpassingen aan de Algemene Politieverordening met Gemeentelijke Administratieve Sancties goed te keuren. Dezelfde wijzigingen worden voorgelegd aan de gemeenteraden van Halle en Beersel. Alle wijzingen zijn ook besproken tijdens het politiecollege van 12 mei 2025 en voorgelegd aan de gemeenteraadscommissie van 11 september 2025.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
De nieuwe Gemeentewet, in het bijzonder de artikelen 119, 119bis, 133 en 135.
De wet van 19 juli 2013 tot wijziging van de Wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade.
Het decreet van 21 december 2007 tot aanvulling van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid met een titel XVI “Toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen”.
De wet van 15 mei 2007 tot instelling van de functie van gemeenschapswacht, tot instelling van de dienst gemeenschapswachten en tot wijziging van artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 juni 2019 tot aanstelling van de ambtenaar, belast met het opleggen van de administratieve sancties, zoals voorzien in artikel 119bis, §2, lid 4 van de Nieuwe Gemeentewet.
De gemeenteraad van respectievelijk 28 mei 2009, 24 september 2015, 25 februari 2016 en 27 juni 2019 tot aanstelling van de ambtenaren, belast met het vaststellen van de administratieve sancties, zoals voorzien in artikel 119bis, §6 van de Nieuwe Gemeentewet.
De verbintenis verleend door de Commissie voor de Bescherming van de Persoonlijke Levenssfeer tot instemming met de eenmalige machtiging FO nr 18/2015 van 28 mei 2015.
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, haar uitvoeringsbesluiten en toepasselijke omzendbrieven.
De gemeenteraad keurt de Algemene Politieverordening, zoals integraal opgenomen bij dit besluit, goed.
Bakkerij Zeynep te Brusselbaan 114, 1600 Sint-Pieters-Leeuw met als eigenares Bouchra Metioui-Amanzou heeft op 1 september 2022 de deuren geopend.
Op 22 september 2022 werd de publiek toegankelijke inrichting een eerste maal onderworpen aan een brandpreventiecontrole. Uit het brandpreventieverslag(dossiernummer: 2022/00649/001) blijkt dat de inrichting niet voldoet aan de specifieke brandveiligheidsnormen. De veiligheid van de bezoekers en personeel komt niet ernstig in het gedrang. Er wordt een brandveiligheidsattest B afgeleverd geldig tot 29 maart 2023.
Op 23 februari 2023 vindt een nieuwe brandpreventiecontrole plaats. Uit het brandpreventieverslag (dossiernummer: 2022/00649/002) blijkt de inrichting opnieuw niet te voldoen aan de specifieke brandveiligheidsnormen. Daaropvolgend wordt opnieuw een brandveiligheidsattest B afgeleverd geldig tot 16 september 2023.
Op 22 juni 2025 wordt de brandweer opgeroepen voor een explosie in de zaak. Tijdens de interventie kan worden vastgesteld dat de zaak nog steeds niet voldoet aan de specifieke brandveiligheidsnormen.
Artikel 11 van de wet van 30 juli 1979 bepaalt dat de burgemeester de voorlopige sluiting kan bevelen van de inrichting die niet voldoet aan de krachtens deze wet voorgeschreven veiligheidsmaatregelen.
De heropening van de inrichting wordt slechts toegestaan als men voldoet aan volgende voorwaarden:
- voorleggen van een attest van een erkend keuringsorganisme met betrekking tot de oven
- voorleggen van een gunstig brandpreventieverslag
Artikel 63 van het decreet Lokaal Bestuur.
Wet van 30 juli 1979 betreffende de preventie van brand en ontploffing en betreffende de verplichte verzekering van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen, met name artikel 11.
Koninklijk besluit van 19 februari 1991 betreffende de inrichtingen die onder de toepassing vallen van hoofdstuk II van de wet van 30 juli 1979 betreffende de preventie van brand en ontploffing en betreffende de verplichte verzekering van de burgerrechtelijke aansprakelijkheid in dergelijke gevallen.
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, met name artikels 133 en 135.
De gemeenteraad neemt kennis van het genomen burgemeestersbesluit, toegevoegd als bijlage.
Als lokaal bestuur dient men te beschikken over een algemeen kader organisatiebeheersing waarin beschreven wordt aan de hand van welke methodiek het lokaal bestuur aan organisatiebeheersing doet. Het huidige kader werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 27 november 2014 en de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 augustus 2015. Met de start van het meerjarenplan 2026-2031 is het opportuun om het verouderde algemeen kader organisatiebeheersing te actualiseren.
In bijlage is het kader organisatiebeheersing - lokaal bestuur Sint-Pieters-Leeuw terug te vinden. Hierin wordt het regelgevend kader, de gehanteerde methodiek en de concrete aanpak beschreven.
Als methodiek wordt de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen van Audit Vlaanderen gebruikt.
Het ontwerp van kader organisatiebeheersing werd besproken op het managementteam van 1 juli 2025.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het kader organisatiebeheersing - lokaal bestuur Sint-Pieters-Leeuw goed te keuren.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer specifiek artikel 217 t.e.m. artikel 220.
De gemeenteraad keurt het kader organisatiebeheersing - lokaal bestuur Sint-Pieters-Leeuw, zoals integraal opgenomen in dit besluit, goed.
De notulen van de algemene vergadering van 18 juni 2025 en het jaarverslag 2024 van Haviland Intercommunale worden ter kennisgeving voorgelegd.
Link jaarverslag 2024: haviland.be/jaarverslag2024
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen van de algemene vergadering van 18 juni 2025 en het jaarverslag 2024 van Haviland Intercommunale.
De notulen van de buitengewone algemene vergadering van 25 maart 2025 en de notulen van de algemene vergadering van 23 juni 2025 van Fluvius Halle-Vilvoorde worden ter kennisgeving voorgelegd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen van de buitengewone algemene vergadering van 25 maart 2025 en de notulen van de algemene vergadering van 23 juni 2025 van Fluvius Halle-Vilvoorde.
De notulen van de buitengewone algemene vergadering van 12 maart 2025 en de notulen van de algemene vergadering van 24 juni 2025 van Riobra worden ter kennisgeving voorgelegd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen van de buitengewone algemene vergadering van 12 maart 2025 en de notulen van de algemene vergadering van 24 juni 2025 van Riobra.
De notulen van de algemene vergadering van 18 juni 2025 en het jaarverslag 2024 van Intradura worden ter kennisgeving voorgelegd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
De gemeenteraad neemt kennis van de notulen van de algemene vergadering van 18 juni 2025 en van het jaarverslag 2024 van Intradura.
De gemeente is aangesloten bij Intradura die werd opgericht op 27 april 2017.
Intradura is een intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging die wordt beheerst door het decreet lokaal bestuur.
Bij mail van 11 september 2025 heeft Intradura de deelnemers in kennis gesteld van het voorstel van statutenwijzigingen - herbevestiging.
De agenda van de algemene vergadering van Intradura die zal gehouden worden op 10 december 2025 bevat ondermeer volgend agendapunt:
Op de agenda van de algemene vergadering van Intradura dd 18 juni 2025 werd het voorstel van statutenwijziging goedgekeurd.
In de voorbereiding van het voorstel van statutenwijziging werd er geen voorafgaand niet-bindend advies gevraagd bij de Vlaamse Regering (het oorspronkelijke goedkeuringstoezicht werd vervangen door een voorafgaand niet-bindend advies).
Op 3 juli 2025 werd een niet-bindend advies gevraagd bij de Vlaams Regering.
Het ontvangen advies van de Vlaamse Regering op 20 augustus 2025.
De vennoten dienen de eerder goedgekeurde statutenwijzigingen formeel te herbevestigen gelet op de administratieve rechtzetting van de procedure inzake de goedkeuring statutenwijziging.
Het voorstel van de raad van bestuur van Intradura.
In de gemeenteraad van 27 februari 2025 werd raadslid Armand Ost aangeduid als effectief vertegenwoordiger en raadslid Kim Paesmans als plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Intradura gedurende de huidige legislatuur.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen, inzonderheid artikel 432.
De gemeenteraad herbevestigt het voorstel van statutenwijziging van Intradura zoals werd aangenomen door de raad van bestuur.
De vertegenwoordiger van de gemeente is gemandateerd om de goedkeuring van statutenwijzigingen op de algemene vergadering van Intradrua van 10 december 2025 te herbevestigen.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Intradura, Dorent 5 in 1620 Drogenbos of via e-mail: info@intradura.be
De gemeente is aangesloten bij Haviland Intercommunale die werd opgericht op 24 maart 1965 bij oprichtingsakte gepubliceerd in de bijlage bij het Belgisch Staatsblad van 16 april 1965 onder het nummer 8226 en verlengd werd op 23 oktober 2019, gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgische Staatsblad van 21 november 2019 onder het nummer 19151652.
Haviland Intercommunale als intergemeentelijk samenwerkingsverband voor de ruimtelijke ordening en de economische-sociale expansie van het arrondissement Halle-Vilvoorde, is een dienstverlenende vereniging overeenkomstig artikel 398, §2, 2° die wordt beheerst door het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat de wijzigingen in de statuten van de dienstverlenende vereniging en in de bijlagen artikelsgewijs worden aangebracht door de Algemene Vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt.
Uiterlijk negentig dagen voor de Algemene Vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, moet een door de Raad van Bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers worden voorgelegd; dat de beslissingen daarover van hun raden die de oorspronkelijke statuten hebben goedgekeurd, het mandaat van de respectieve vertegenwoordigers op de Algemene Vergadering bepalen en bij het verslag worden gevoegd.
De deelnemers die nalaten binnen de gestelde termijn een beslissing te nemen en voor te leggen, worden geacht zich te onthouden; dat de onthouding het mandaat van hun vertegenwoordiger op de Algemene Vergadering bepaalt.
De Raad van Bestuur van Haviland Intercommunale heeft op 16 juni 2025 overeenkomstig artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur een ontwerp van statutenwijziging goedgekeurd.
Bij brief van 8 juli 2025 stelt Haviland Intercommunale de deelnemers in kennis van het voorstel van statutenwijzigingen.
De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale die zal gehouden worden op 10 december 2025 omvat ondermeer volgend agendapunt:
De gemeenteraad moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.
In de gemeenteraad van 27 februari 2025 werd de heer Kristof Beckers, raadslid, aangeduid als effectief vertegenwoordiger en werd mevrouw Kim Paesmans, raadslid, aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Haviland Intercommunale voor de duur van de huidige legislatuur.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen, inzonderheid de artikelen 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikelen 427 en 432.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
De van kracht zijnde statuten van Haviland zoals gepubliceerd in de bijlagen bij het Belgische Staatsblad op 2 januari 2024, inzonderheid artikel 38 betreffende de statutenwijziging.
De gemeenteraad keurt het voorstel van statutenwijziging van Haviland Intercommunale zoals werd aangenomen door de raad van bestuur op 16 juni 2025 goed.
De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente wordt gemandateerd om de statutenwijzigingen op de buitengewone algemene vergadering van Haviland Intercommunale van 10 december 2025 goed te keuren.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Haviland , Brusselsesteenweg 617 in 1731 Zellik of via e-mail: info@haviland.be
De gemeente is aangesloten bij Riobra.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 4 september 2025.
Bij aangetekend schrijven van 5 september 2025 werd de gemeenteraad uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering. Deze zal worden gehouden op donderdag 4 december 2025 om 19 uur in De Victorie, Kerkdreef 1, 3210 Linden.
De gemeenteraad moet het mandaat van zijn vertegenwoordiger herhalen voor elke algemene vergadering en hem mandateren om de agendapunten al dan niet goed te keuren.
In de gemeenteraad van 30 januari 2025 werd raadslid Ismail Ertem aangeduid als effectief vertegenwoordiger en in de gemeenteraad van 27 februari 2025 werd schepen Bart Keymolen aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Riobra gedurende de huidige legislatuur.
Het dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente op digitale wijze op 5 september 2025 ter beschikking gesteld.
De aangetekende oproepingsbrief van 5 september 2025 tot de buitengewone algemene vergadering van 4 december 2025 bevat volgende agendapunten:
a. Kennisneming voorafgaand niet-bindend advies Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025;
b. Goedkeuring voorstel van statutenwijzigingen (inclusief de naamswijziging en de zetelwijziging);
c. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
d. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 1 vast te stellen;
e. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren.
Het door de Raad van Bestuur opgestelde ontwerp van statutenwijzigingen die worden onderverdeeld in 5 luiken, met name (1) een wijziging van de zetel en van de naam, (2) een uitbreiding van de modaliteiten inzake de inbreng van rioleringsnetten, (3) een aantal aanpassingen ingevolge onder meer gewijzigde regelgeving en enkele actualiseringen/verduidelijkingen/ tekstverfijningen, (4) een wijziging aan de bijlage 3 van de statuten inzake de gouden aandelen en de warmte-activiteit en tot slot (5) een schrapping van bepalingen die niet langer van toepassing zijn.
Het niet-bindend advies van de Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025 dat deel uitmaakt van het dossier ‘statutenwijzigingen’.
Het voorstel om de voorliggende statutenwijzigingen in werking te laten treden per 1 januari 2026.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, deel 3, titel 3 inzake de intergemeentelijke samenwerking en in het bijzonder op artikel 432, derde lid dat bepaalt dat vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger moet worden herhaald voor elke algemene vergadering.
De statuten van Riobra.
Op basis van de bekomen documenten keurt de gemeenteraad de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Riobra van 4 december 2025, bezorgd per aangetekend schrijven van 5 september 2025, goed.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de voorgestelde statutenwijziging van Riobra, met inbegrip de voorgestelde wijziging van de zetel en de naamswijziging. Deze wijzigingen treden in werken op 1 januari 2026.
De opdrachthoudende vereniging Riobra te verzoeken om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissing van deze gemeenteraad.
In geval van een fysieke of digitale algemene vergadering:
De vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente, die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van Riobra op 4 december 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van 4 december 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien de algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger/plaatsvervanger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Riobra, ter attentie van het secretariaat via e-mail: vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Naar aanleiding van de nieuwe legislatuur moet er een effectief vertegenwoordiger en een plaatsvervanger worden aangeduid voor de algemene vergadering van de Onderwijsvereniging van steden en gemeenten (OVSG) voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Ontvangen voordrachtaktes:
Artikel 1: effectief vertegenwoordiger
Fractie SAM&N: Wouter De Craen
Fractie Vlaams Belang: Evelien L'Ecluse
Artikel 2: plaatsvervanger
Fractie SAM&N: Nourhène El-Mowafy
Fractie Vlaams Belang: Mathieu Coffinet
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De statuten van OVSG.
Bij geheime stemming:
Als effectief vertegenwoordiger van de gemeente wordt voor de algemene vergadering van de Onderwijsvereniging van steden en gemeenten (OVSG), de heer Wouter De Craen, schepen, aangeduid voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Bij geheime stemming:
Als plaatsvervanger van de gemeente wordt voor de algemene vergadering van de Onderwijsvereniging van steden en gemeenten (OVSG), mevrouw Nourhène El-Mowafy, raadslid, aangeduid voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan OVSG, Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel of via e-mail: info@ovsg.be
Tijdens de zitting van 11 augustus 2025 heeft het college van burgemeester en schepenen het ontwerp van de vergaderkalender 2026, met betrekking tot alle vergaderingen onder voorbehoud goedgekeurd mits het akkoord van de voorzitter van de raad, de voorzitter van de commissie en de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst. Alle betrokken voorzitters hebben inmiddels hun akkoord verleend.
De vergaderkalender 2026 wordt hierbij ter kennisgeving voorgelegd aan de raadsleden.
Het is de intentie om deze data zoveel als mogelijk te respecteren, doch deze data kunnen in de loop van het jaar nog wijzigen mits het respecteren van de in het decreet lokaal bestuur vermelde termijnen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De raad neemt kennis van de vergaderkalender 2026 met betrekking tot alle vergaderingen.
In het kader van de opdracht “Leveren en plaatsen van semi-ondergrondse afvalcontainers” werd een bestek met nr. 2025-572 opgesteld door de dienst Aankoop.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 72.500,00 excl. btw of € 87.725,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 2025-572 en de raming voor de opdracht “Leveren en plaatsen van semi-ondergrondse afvalcontainers”, opgesteld door de dienst Aankoop en zoals integraal opgenomen bij dit besluit worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 72.500,00 excl. btw of € 87.725,00 incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025.
Met het oog op het vlot en veilig verloop en het handhaven van de openbare orde tijdens de jaarmarkten op ons grondgebied wordt een specifieke politieverordening opgesteld.
Artikel 135§2 van de Nieuwe Gemeentewet.
Artikels 40 en 41 Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 9 van de wet van 28 december 1983 betreffende de vergunning voor het verstrekken van sterke drank, en latere wijzigingen.
Algemene Politieverordening Sint-Pieters-Leeuw .
Het is aan foorkramers strikt verboden om tijdens de kermissen en jaarmarkten op het openbaar domein van het grondgebied van Sint-Pieters-Leeuw springstoffen, waaronder niet-limitatief vuurwerkartikelen, speelgoed(stink)bommetjes en voetzoekers te verkopen, bij te verkopen of als prijs te geven aan wie deelneemt aan een spel.
Ter bevordering van de openbare orde en veiligheid tijdens ‘Jaarmarkt Sint-Pieters-Leeuw’, worden vanaf dinsdag 11 november 2025 van 17:30 uur tot woensdag 12 november 2025 tot 05:00 uur in de afgebakende activiteitenzone volgende maatregelen genomen:
Dit besluit treedt in werking op 30 september 2025 en geldt voor alle onder artikel 1 genoemde activiteiten tot en met 31 december 2025. Artikel 2 is specifiek van toepassing op dinsdag 11 en woensdag 12 november 2025.
De lokale politie houdt toezicht op de uitvoering van deze politieverordening. Het negeren van artikels 1 en 2 uit dit politiebesluit kan met het oog op de vrijwaring van de openbare orde worden bestraft met een administratieve sanctie conform de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Tevens kan gebeurlijk overgegaan worden tot inbeslagname van de glazen flessen, glazen en sterke dranken.
Deze verordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur. Een afschrift wordt bezorgd aan de uitbaters van de handels- en horecazaken binnen de activiteitenzone en de standhouders die drank verkopen. Ook wordt een afschrift bezorgd aan de foorkramers die deelnemen aan de kermissen verbonden aan jaarmarkten Ruisbroek, Vlezenbeek en Sint-Pieters-Leeuw.
Het besluit wordt verzonden aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg, de griffie van de politierechtbank en de sanctionerend ambtenaar.
De kermis van Sint-Pieters-Leeuw Centrum vindt, zoals bepaald in artikel 5.2 van het gemeentelijk reglement "Organisatie van ambulante activiteiten, markten en kermissen", plaats de eerste zondag na Allerzielen tot en met 11 november (duur: twee weken). Volgens het huidige reglement zou de kermis dit jaar 7 dagen plaatsvinden, van 5 november tot en met 11 november 2025.
Deze periode is aanzienlijk korter dan de voorziene 2 weken, daarom wordt aan de gemeenteraad het akkoord gevraagd om het reglement "Organisatie van ambulante activiteiten, markten en kermissen" aan te passen waarbij het college van burgemeester en schepenen de toelating krijgt om in beperkte mate af te wijken van de vastgelegde startmomenten van openbare kermissen. Hierdoor kan het lokaal bestuur, indien nodig, kort op de bal spelen om een startdatum te verschuiven.
Volgende zin zou toegevoegd worden aan Hoofstuk 5, artikel 5.2 Gegevens van openbare kermissen, onder de opsomming van de openbare kermissen: Het college van burgemeester en schepenen kan beslissen om in beperkte mate af te wijken van de vastgestelde begin en eindperiode van bovenstaande openbare kermissen. Het volledige reglement met toevoeging van deze zin is terug te vinden in bijlage van dit punt.
In het specifieke geval van de kermis Sint-Pieters-Leeuw Centrum zou het college van burgemeester en schepenen, bij aanpassing van het reglement, kunnen beslissen om de kermis dit jaar te laten plaatsvinden van 5 november 2025 tot en met 16 november 2025.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten, gewijzigd bij wet van 4 juli 2005, van 20 juli 2006, 22 december 2009, 21 januari 2013, gewijzigd bij decreet van 4 maart 2016, gewijzigd bij wet van 29 juni 2016, gewijzigd bij decreet van 24 februari 2017, gewijzigd bij koninklijk besluit van 13 december 2017, gewijzigd bij decreet van 8 juni 2018 en bij besluit van 19 juli 2019.
Het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, meer bepaald de artikelen 23 tot en met 45, gewijzigd bij Besluit Vlaamse Regering van 21 april 2017.
De raadsbeslissing van 24 november 2022 betreffende het reglement organisatie van ambulante activiteiten, markten en kermissen.
De gemeenteraad keurt het aangepaste gemeentelijk marktreglement “Organisatie van ambulante activiteiten, markten en kermissen”, zoals integraal opgenomen in dit besluit, goed.
Dit marktreglement heft alle voorgaande reglementen over hetzelfde onderwerp op.
De dienst mobiliteit ontving een aanvraag voor het aanbrengen van een oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van de ingang van het Wildersportpark in de Wilderkasteellaan. De aanvraag werd onderzocht en besproken op het intern overleg mobiliteit. In de nabije omgeving bevinden zich twee basisscholen: GBS 't Populiertje en VBS Sint Lutgardis Zuun, waardoor het kruispunt gelegen is op een schoolroute richting het Wildersportcomplex en er veel voetgangerspassages zijn. Daarom wordt er voorgesteld om een oversteekplaats voor voetgangers aan te leggen op de Wilderkasteellaan ter hoogte van het kruispunt met de J. Vanderstraetenstraat.
Dit voorstel wordt verwoord onder artikel 2.
Artikel 1 en artikel 3 tot en met 7 worden hernomen vanuit vorige raadsbeslissingen zodat in de toekomst efficiënter kan gewerkt worden.
Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
alle bepalingen in de vorige aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot de Wilderkasteellaan te 1600 Sint-Pieters-Leeuw met uitzondering van de zonale maatregelen en de afbakening van de bebouwde kom.
Oversteekplaats voetgangers - Wilderkasteellaan x J. Vanderstraetenstraat
Op de Wilderkasteellaan ter hoogte van het kruispunt met de Jan Vanderstraetenstraat moeten voetgangers de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Wegmarkering WM76.3
Stilstaan en parkeren
In de Wilderkasteellaan aan de zijde van de pare huisnummers moeten voertuigen parkeren binnen de afgebakende plaatsen.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Wegmarkering WM77.5
Gebodsbepaling
In de Wilderkasteellaan t.h.v. huisnummer 2 zijn voertuigen verplicht om langs links het obstakel voorbij te rijden.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Stilstaan en parkeren- Wilderkasteellaan- gemeenteweg:
In de Wilderkasteellaan ter hoogte van nr. 8 is het parkeren voorbehouden voor voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap; de parkeerreglementering geldt over een afstand van 6 m.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
De verkeerstekens waarvan sprake in dit besluit zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
In 2008 werd naar aanleiding van de werken aan het kruispunt Bergensesteenweg met de Lotstraat een tijdelijke politieverordening opgemaakt om de Beverbeemd open te stellen voor landbouwers, voetgangers fietsers en ruiters aan de hand van de verkeersborden F99c en F101c. Er wordt voorgesteld om dit permanent te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement.
Dit voorstel wordt verwoord onder artikel 2.
Artikel 1 en artikel 3 tot en met 4 worden hernomen vanuit vorige raadsbeslissingen zodat in de toekomst efficiënter kan gewerkt worden.
De Nieuwe Gemeentewet 24 juni 1988, artikel 119.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
De wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Volgende aanvullende reglementen worden opgeheven:
alle bepalingen in de vorige aanvullende verkeersreglementen met betrekking tot de Beverbeemd te 1600 Sint-Pieters-Leeuw.
De Beverbeemd wordt voorbehouden voor het verkeer van landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters, bestuurders van speed pedelecs. Het begin van de voorbehouden weg wordt aangeduid; ook het einde van de voorbehouden weg wordt aangeduid.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord F99c
Verkeersbord F101c
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst overeenkomstig het signalisatieplan van de verkeersdienst van de lokale politie en conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Dit aanvullende verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Goedgekeurd mits aanpassing:
Artikel 1
Verbodsbepaling - Wildersportpark
In het Wildersportpark is de toegang verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van speedpedelecs.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord C3
Verkeersbord M11
Toevoegen van extra beperking tot max 25 km per uur.
Mits aanpassing - goedgekeurd met eenparigheid van stemmen
Om te zorgen dat enkel fietsers en speedpedelecs door het Wildersportpark en te verhinderen dat andere voertuigen zoals bromfietsen en motorfietsen door het park fietsen, wordt de toegang voor iedere bestuurder verboden uitgezonderd fietsers en speedpedelecs. Het verbod wordt aangeduid aan de hand van C3-borden met onderbord M11 ter hoogte van elke toegang. Deze bepalingen worden vastgelegd in een aanvullend verkeersreglement.
Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
In het Wildersportpark is de toegang verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder; de maatregel geldt niet voor fietsers en bestuurders van speedpedelecs.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord C3
Verkeersbord M11
Snelheidsbepaling - Wildersportpark
In het Wildersportpark is het verboden voor bestuurders sneller te rijden dan 25 km per uur.
Dit wordt aangeduid door verkeerstekens:
Verkeersbord C43
De verkeerstekens waarvan sprake in dit besluit zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Dit aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
De gemeenteraad keurde op 29 februari 2024 het aanvullend verkeersreglement voor het inrichten van de parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen goed. De dienst mobiliteit ontving in de tussentijd verschillende toelatingsaanvragen voor de plaatsing van een laadpaal in kader van 'paal volgt wagen'. Na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen werden de laadpalen geplaatst. De parkeerplaatsen gelegen aan de laadpaal werden ingericht voor elektrische en hybride voertuigen. Om te verhinderen dat elektrische wagens blijven geparkeerd staan nadat de laadbeurt reeds voorbij is, wordt een beperkte parkeertijd ingesteld op de parkeerplaatsen aan laadpalen.
De bijkomende locaties voor de parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen zijn:
De locaties voor de parkeerplaatsen voor autodelen zijn:
De wijzigingen/bijkomende locaties in het besluit worden aangeduid in het vet.
Nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988.
Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het aanvullende verkeersreglement inzake beperkte parkeertijd op de parkeerplaatsen voor elektrische wagens goedgekeurd door de gemeenteraad op 29 februari 2024 wordt opgeheven.
Parkeren - gemeenteweg:
In Sint-Pieters-Leeuw worden ter hoogte van de laadpaal parkeerplaatsen ingericht voor het laden van een elektrisch voertuig aangelegd op de volgende locaties:
De maatregelen worden ter kennis gebracht van de weggebruiker door middel van de verkeersborden E9a (aangevuld met een onderborden type VIId met opschrift: " voorbehouden voor elektrische of hybride elektrische voertuigen ", "parkeerschijf" , onderbord type V met opschrift: "max. 4 uur, van maandag t.e.m. zondag, van 9 uur tot 21 uur’" en een grondmarkering.
Parkeren - gemeenteweg:
In Sint-Pieters-Leeuw wordt ter hoogte van de laadpaal een parkeerplaats voor autodelen ingericht op volgende locaties:
De maatregelen worden ter kennis gebracht van de weggebruiker door middel van verkeersborden E9a en aangevuld met onderbord type VIId "autodelen".
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Dit besluit treedt in werking vanaf de goedkeuring door de gemeenteraad.
Onderhavig aanvullend verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
De dienst mobiliteit ontving verschillende vragen tot het aanleggen van een parkeerplaats voor mensen met een handicap in de nabijheid van de woning. Deze zijn:
De algemene en specifieke criteria voor de aanleg van een parkeerplaats voor mensen met een handicap in de nabijheid van de woning werden door de commissie Mobiliteit en Openbare Werken op 14 januari 2016 vastgesteld.
De ingediende aanvragen voldoen aan de criteria in verband met het aanleggen van een parkeerplaats voor mensen met een handicap in de nabijheid van hun woning en werden aangelegd op basis van de tijdelijke politieverordening goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de tijdelijke politieverordeningen te bestendingen in een aanvullend verkeersreglement.
Artikel 159, artikel 162 en artikel 190 van de grondwet.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Parkeren - gemeenteweg:
In Sint-Pieters-Leeuw wordt in de nabijheid van volgende woningen een parkeerplaats voor een persoon met een handicap aangelegd:
De maatregelen worden ter kennis gebracht van de weggebruiker door middel van de verkeersborden E9a (aangevuld met een onderbord "symbool dat een mindervalide voorstelt" en het onderbord type Xc - 6m) en een grondmarkering.
Dit aanvullende verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
De dienst mobiliteit ontving een aanvraag tot het aanleggen van een parkeerplaats voor mensen met een handicap in de nabijheid van de woning:
De algemene en specifieke criteria voor de aanleg van een parkeerplaats voor mensen met een handicap in de nabijheid van de woning werden door de commissie Mobiliteit en Openbare Werken op 14 januari 2016 vastgesteld.
De ingediende aanvraag voldoet aan de criteria in verband met het aanleggen van een parkeerplaats voor mensen met een handicap in de nabijheid van hun woning. De parkeerplaats voor mensen met een handicap werd ingericht na goedkeuring van de tijdelijke politieverordening door het college van burgemeester en schepenen. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de tijdelijke politieverordening te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement.
Artikel 159, artikel 162 en artikel 190 van de grondwet.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
Wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Parkeren – gewestweg N6 Bergensesteenweg:
In Sint-Pieters-Leeuw wordt in de nabijheid van volgende woning een parkeerplaats voor een persoon met een handicap aangelegd:
De maatregelen worden ter kennis gebracht van de weggebruiker door middel van de verkeersborden E9a (aangevuld met een onderbord "symbool dat een mindervalide voorstelt" en het onderbord type Xc - 6m) en een grondmarkering.
Dit aanvullend verkeersreglement treedt in werking vanaf het moment van aanbrengen van de signalisatie.
De verkeerstekens waarvan sprake in dit reglement zullen worden geplaatst overeenkomstig het signalisatieplan van de verkeersdienst van de lokale politie en conform het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de maximum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Dit aanvullende verkeersreglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
De dienst mobiliteit ontving verschillende vragen tot het verwijderen van parkeerplaatsen voor mensen met een handicap in de nabijheid van de woning. Deze zijn:
De bovenstaande parkeerplaatsen voor mensen met een handicap werden verwijderd na de goedkeuring van de tijdelijke politieverordening door het college van burgemeester en schepenen. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de tijdelijke politieverordeningen te bestendigen in een aanvullend verkeersreglement.
Artikel 159, artikel 162 en artikel 190 van de grondwet.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en alle latere wijzigingen.
De wet van 18 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 betreffende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Parkeren - gemeenteweg:
In Sint-Pieters-Leeuw wordt in de nabijheid van volgende woningen een parkeerplaats voor een persoon met een handicap verwijderd:
Dit aanvullende verkeersreglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
De artikelen 60 tot en met 65 van het decreet van 21 april 2023 ‘tot wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen’ hebben de regeling van het voorkooprecht in deel 6 van boek 5 van de Vlaamse Codex Wonen (VCW) van 2021 met ingang van 9 juni 2023 gewijzigd.
Het functioneel voorkooprecht op basis van het leegstandsregister, het register van verwaarloosde woningen en gebouwen en de Vlaamse inventaris voor ongeschikte en onbewoonbare woningen (VIVOO) werd geschrapt.
Het aantal begunstigden van het recht van voorkoop op basis van de Vlaamse Codex Wonen werd beperkt tot de woonmaatschappijen, Vlabinvest apb en de gemeenten. Ook de bestemming is gewijzigd: de woonmaatschappij en de gemeente kunnen het recht van voorkoop uitoefenen met het oog op de verruiming of ter ondersteuning van het woonaanbod in eigendom of beheer van de woonmaatschappij.
Sinds 9 juni 2023 is het de gemeente die een afbakening maakt van percelen en gebouwen waarop het recht van voorkoop van toepassing is. Alleen percelen en gebouwen gelegen in een zone bestemd voor wonen komen in aanmerking.
De afbakening moet bij gemeenteraadsbesluit gebeuren en voldoende onderbouwd zijn. De gemeente houdt daarbij rekening met het gevoerde huisvestingsbeleid, aangezien het perceel of gebouw dat door de uitoefening van het recht van voorkoop is gekocht, een specifieke bestemming moet hebben.
Artikel 5.76, §3 van de Vlaamse Codex Wonen voorziet uitzonderingen op het recht van voorkoop. Zo wordt het recht van voorkoop niet aangeboden in geval van een particuliere aankoop van een eerste en enige gezinswoning, of een perceel bouwgrond, met het oog op eigen bewoning.
De gemaakte afbakening geldt voor maximaal 15 jaar vanaf de inwerkingtreding van het gemeenteraadsbesluit. Zij is pas uitvoerbaar indien de afbakening via het digitaal platform Recht van Voorkoop is aangeleverd en zichtbaar is in het themabestand ‘Recht van Voorkoop’, te raadplegen via Geopunt.
Om deze afbakening waar het recht van voorkoop zal gelden, te bepalen, baseert de gemeente Sint-Pieters-Leeuw zicht op de contouren van de afgebakende kernen van het Provinciaal RUP Kernafbakeningen Zennevallei.
Om bijkomende sociale woningen en betaalbaar wonen te realiseren, is het noodzakelijk om verschillende mogelijke beleidsinstrumenten aan te wenden, waaronder het recht van voorkoop, zoals omschreven in de Vlaamse Codex Wonen. Het recht van voorkoop houdt in dat bij een overeenkomst met een kandidaat-koper de woning of het perceel te koop moet worden aangeboden aan de begunstigden van het recht van voorkoop. Dit moet gebeuren tegen dezelfde prijs en aan dezelfde voorwaarden zoals definitief overeengekomen met de kandidaat-koper. De gemeenteraad dient een afbakening te maken van de percelen en gebouwen waarop het recht van voorkoop van toepassing is.
Het Provinciaal RUP Kernafbakeningen Zennevallei werd in 2024 door de provincie opgemaakt om een kernversterkend beleid en de selectieve concentratie van de groei van wonen binnen de kernen mogelijk te maken. Deze kernen worden gekenmerkt door de aanwezigheid van voorzieningen en de multimodale bereikbaarheid. De kernafbakening maakt het anderzijds ook mogelijk de ruimtelijke ontwikkelingen te beperken tot de (dorps)kernen en een ander beleid toe te passen buiten de kernen.
Het aantal beschikbare percelen bouwgrond in de gemeente zal schaarser worden en omdat het vrijwaren van open ruimte een doelstelling is, dient er voor de realisatie van bijkomende sociale en betaalbare woningen gekeken te worden naar reeds bestaande woningen en panden. Zowel grote als kleine percelen kunnen een opportuniteit bieden om tegemoet te komen aan de bestaande behoefte. Ook kleinere percelen kunnen interessante opportuniteiten bieden voor het vergroten van het sociaal/betaalbaar woonaanbod door realisatie van kleinschalige projecten of omdat ze aansluiten bij projecten van grotere schaal. De grootte van percelen wordt niet als selectiecriterium gehanteerd.
De afgebakende kernen van het PRUP Kernafbakeningen Zennevallei zijn daarom dan ook een logische contour om te bepalen waar het recht van voorkoop zal gelden, en dit dus zowel binnen de stedelijke kernen (artikel 1), de dorpskernen (artikel 2), de centrumgebieden (artikel 3) en de projectzones (artikel 5) zoals bepaald op het grafische plan van het PRUP.
Het decreet over het lokaal bestuur (https://codex.vlaanderen.be/doc/document/1029017), meer bepaald artikelen 40 en 41;
De Vlaamse Codex Wonen (VCW) van 2021, meer bepaald artikel 5.76 tot en met 5.78;
Het besluit Vlaamse Codex Wonen (BVCW) van 2021, boek 5, deel 6, artikel 5.208 tot en met artikel 5.209;
Het decreet houdende de harmonisering van de procedures van voorkooprechten (https://codex.vlaanderen.be/doc/document/1015980);
Het decreet betreffende het oprichten van de Vlaamse Grondenbank en houdende wijziging van diverse bepalingen (https://codex.vlaanderen.be/doc/document/1015499), meer bepaald titel IV, hoofdstuk I, II en VI.
De gemeenteraad stelt het recht van voorkoop, soorttype Vlaamse Codex Wonen, in op de percelen en panden dit zich situeren binnen de afgebakende kernen van het PRUP Kernafbakeningen Zennevallei; zowel binnen de stedelijke kernen (artikel 1), de dorpskernen (artikel 2), de centrumgebieden (artikel 3) en de projectzones (artikel 5).
Deze afbakening wordt aan het agentschap Digitaal Vlaanderen gemeld via de webtoepassing ‘recht van voorkoop’.
Een kopie van deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Wonen in Vlaanderen via voorkooprecht.wonen@vlaanderen.be
Goedgekeurd mits aanpassing aan bestek (pg 11):
Bij gunningscriteria: Proportionaliteit tegen de kortste uitvoeringstermijn:
Score offerte = (1 - ((termijn offerte - laagste termijn offerte) / laagste termijn offerte)) * gewicht van het criterium prijs
Moet zijn:
Score offerte = (1 - ((termijn offerte - laagste termijn offerte) / laagste termijn offerte)) * gewicht van het criterium uitvoeringstermijn
Mits aanpassing goedgekeurd met eenparigheid
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 281.315,00 excl. btw of € 298.193,90 incl. 6% btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden met 2 verlengingen mogelijk. De eerste verlenging behelst 12 maanden huur. De tweede verlenging behelst de huur per maand.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38, § 1, 1° b) (ontwerp- of innovatieve oplossingen);
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. POP.klas.2026 van 25 augustus 2025 en de raming voor de opdracht “Huur tijdelijke klascontainers GBS 't Populiertje”, opgesteld door de Technische dienst en zoals integraal opgenomen bij dit besluit worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 281.315,00 excl. btw of € 298.193,90 incl. 6% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Realisatie nieuwbouw GBS 't Populiertje” werd gegund aan OSK-AR ARCHITECTEN BV, Baron R. de Vironlaan 117 te 1700 Dilbeek.
In het kader van de opdracht “Realisatie nieuwbouw GBS 't Populiertje” werd een bestek met nr. 10569/AANN opgesteld door de ontwerper, OSK-AR ARCHITECTEN BV, Baron R. de Vironlaan 117 te 1700 Dilbeek en Haviland, gemeentelijke Bouwwerken.
De toelichting van het geraamde bedrag is in bijlage (‘Toelichting raming ‘Realisatie nieuwbouw GBS ’t Populiertje’) terug te vinden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Een deel van de kostprijs wordt gesubsidieerd door Agion, Koning Albert II-laan 35 bus 75 te 1030 Brussel.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38, § 1, 1° b) (ontwerp- of innovatieve oplossingen);
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
Het bestek met nr. 10569/AANN en de raming voor de opdracht “Realisatie nieuwbouw GBS 't Populiertje”, opgesteld door de ontwerper, OSK-AR ARCHITECTEN BV, Baron R. de Vironlaan 117 te 1700 Dilbeek, en zoals integraal opgenomen bij dit besluit, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Een subsidie zal aangevraagd worden bij de subsidiërende instantie Agion, Koning Albert II-laan 35 bus 75 te 1030 Brussel.
In zijn geheel voor alle projecten:
Voor: PF+, Groen, Samen, N-VA
Tegen: Vlaams Belang
Leeuw Mondiaal adviseert aan de dienst Ontwikkelingssamenwerking en aan het college van burgemeester en schepenen welke derde wereldprojecten in aanmerking komen voor een gemeentelijke toelage (zie verslag van 2 juli 2025 als bijlage).
Er zijn dit jaar 8 aanvragen ingediend voor gelijkwaardige projecten, die allemaal aan de voorwaarden voldoen.
Budgettair is voor ontwikkelingssamenwerking € 10.250 voorzien. Zo kan elk project een toelage van € 1.281 krijgen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad gaat akkoord om het project van 'Eric Meert Lubumbashi Congo' € 1.281 toe te kennen.
De gemeenteraad gaat akkoord om het project van 'Rainbow4kids in Kenia' € 1.281 toe te kennen.
De gemeenteraad gaat akkoord om het project van 'Centre d'Accueil des Enfants Abandonnés in Afrika' € 1.281 toe te kennen.
De gemeenteraad gaat akkoord om het project van 'Akwaba Korhogo' € 1.281 toe te kennen.
De gemeenteraad gaat akkoord om het project van 'Wanakkam vzw in Odisha Bihar te India' € 1.281 toe te kennen.
De gemeenteraad gaat akkoord om het project van 'Buddies & Friends in Mobasa, Kenia' € 1.281 toe te kennen.
De gemeenteraad gaat akkoord om het project van 'vzw Les Amis du Cap Skirring in Senegal' € 1.281 toe te kennen.
De gemeenteraad gaat akkoord om het project van 'Jean-Pierre De Leener in Senegal' € 1.281 toe te kennen.
Na de installatie van de nieuwe gemeenteraad wordt de seniorenraad ook vernieuwd. Bij elke nieuwe bestuursperiode vragen we aan de gemeenteraad om het huishoudelijk reglement van de seniorenraad, goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 maart 2024, en om de statuten van de seniorenraad, goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 maart 2024 te bekrachtigen. De gemeenteraad neemt kennis van de afsprakennota die de samenwerking tussen het lokaal bestuur en de seniorenraad vastlegt. De gemeenteraad neemt aansluitend kennis van de samenstelling van de seniorenraad.
Verslag van de algemene vergadering van de seniorenraad van 10 februari 2025.
De gemeenteraad erkent de seniorenraad als officieel adviesorgaan.
De gemeenteraad bekrachtigt het huishoudelijk reglement en de statuten van de seniorenraad en de afsprakennota tussen het lokaal bestuur en de seniorenraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de samenstelling van de seniorenraad.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met de uitbreiding van de kansentarieven UiTPAS voor het gemeentelijk zwembad ten gevolge van de uitbreiding van UiTPAS Sint-Pieters-Leeuw met de gemeentes Beersel en Sint-Genesius-Rode. In het kader van deze samenwerking is het de bedoeling om de inwoners van Beersel en Sint-Genesius-Rode die in aanmerking komen voor de UiTPAS met kansentarief, ook aan kansentarief te laten participeren in het gemeentelijk zwembad van Sint-Pieters-Leeuw. Het opnemen van kansentarieven UiTPAS voor niet-inwoners zorgt voor een correcte hantering van het kansentarievenbeleid en sluit tevens aan bij het beleid dat Sint-Genesius-Rode voert in hun zwembad.
Daarnaast wordt aan de gemeenteraad het akkoord gevraagd om de voordeeltarieven van het zwembad ook op te nemen in het kansentarief UiTPAS. Het gaat om voordeeltarieven voor 55-plussers, kinderen jonger dan 12 jaar en iedereen die aangesloten is bij de gezinsbond (op vertoon van lidkaart). Ook binnen deze tarieven is er een opsplitsing voor inwoners en niet-inwoners. Door ook kansentarieven UiTPAS te bieden op de voordeeltarieven kunnen kwetsbare inwoners van meer voordeel genieten.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd, artikel 40 en 41.
Bovenlokaal cultuurdecreet van 8 maart 2024 en het uitvoeringsbesluit van 22 april 2024.
De gemeenteraad keurt de aangepaste kansentarieven UiTPAS voor het zwembad goed.
Het intergemeentelijk samenwerkingsverband (IGS) Woonbeleid Zennevallei werd opgericht op 24 maart 2011 tussen stad Halle, het OCMW Halle, gemeente Sint-Pieters-Leeuw en het OCMW Sint-Pieters-Leeuw. Op 13 juni 2018 werd de intergemeentelijke overeenkomst aangepast door middel van een nieuwe samenwerking met OCMW Beersel en gemeente Beersel, ingaande vanaf 1 januari 2019.
IGS Woonbeleid Zennevallei is een interlokale vereniging zonder rechtspersoonlijkheid en verkrijgt sinds 2013 tot op heden een jaarlijkse subsidie vanuit agentschap Wonen in Vlaanderen en de provincie Vlaams-Brabant. Stad Halle is de beherende gemeente.
De verschillende acties inzake lokaal woonbeleid worden sinds 2013 uitgevoerd en gecoördineerd door de medewerkers van het IGS Woonbeleid Zennevallei. Hiertoe is er expertise opgebouwd rond de diverse woonthema’s waardoor de gemeenten hun woonbeleid op meer efficiënte manier kunnen uitwerken en uitvoeren.
Het IGS Woonbeleid Zennevallei maakt werk van de drie Vlaamse beleidsprioriteiten rond wonen zoals bepaald door de Vlaamse Codex Wonen. Deze staan, samen met de verplichte basisinitiatieven per doelstelling, omschreven in het subsidiedossier onder rubriek 5 (zie bijlage 1 aan het besluit voor de volledige subsidieaanvraag). Via de engagementsverklaring verklaren de deelnemende gemeenten zich akkoord met de uitvoering van deze basisinitiatieven. Andere verplichtingen zijn het organiseren van een lokaal woonoverleg minimaal 2x/jaar per gemeente en de verderzetting van de stuurgroep, die minimaal 2x/jaar samenkomt, in kader van opvolging en rapportering. In de stuurgroep dient vanuit elke deelnemende gemeente minstens een lid van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen worden afgevaardigd. De samenstelling van de stuurgroep staat vermeld op p. 15 van het subsidiedossier.
Hiernaast wordt er voorgesteld om te opteren voor enkele eigen initiatieven, die gemotiveerd worden via een plan van aanpak. Dit staat gedetailleerd omschreven in de subsidieaanvraag onder rubriek 6 en omvat drie actieplannen, die telkens gestaafd worden vanuit de lokale context en huidige werking. Actieplan 2 (verplicht conformiteitsattest) is niet van toepassing voor Sint-Pieters-Leeuw. Het gemeentebestuur heeft namelijk beslist om geen verplichting in te voeren van een conformiteitsattest voor huurwoningen. Wel zal er in de gemeente bijkomend ingezet worden op sensibilisering en op proactieve wijze onderzoeken uitvoeren zodat problematische dossiers kunnen opgespoord worden. De opgenomen acties binnen het subsidiedossier worden uitgevoerd binnen de huidige personeelscapaciteit van de woonwinkel. Enkel in Halle en Beersel wordt er extra financiering voorzien m.b.t. extra capaciteit woningcontroleur.
De subsidieberekening van Wonen in Vlaanderen voor deze basisinitiatieven en eigen initiatieven is opgenomen in bijlage 5 van dit besluit. De overige kost van het project wordt gedragen door de deelnemende gemeenten, 40% volgens een gelijke verdeelsleutel en 60% op basis van aandeel huishoudens (zie bij financiële informatie voor meer details).
Het ontwerp subsidiedossier werd reeds afgestemd met Wonen in Vlaanderen en het IGS beheerscomité/stuurgroep op de vergadering van 23 juni 2025.
Naast een dienstverlening rond wonen worden burgers sinds de aanvang van het IGS project ook verder geholpen met energievragen (zoals begeleiding bij de aanvraag van verbouw- en energiepremies). Omdat de uitbouw van een energieloket sinds 2018 in feite een verplichte taak is van de energiehuizen en er sinds 2023 een verhoging is van de basissubsidie die 3wplus krijgt als energiehuis, werd er in 2024 een uitbreiding van hun aanbod in onze regio uitgebouwd middels de aanwerving van een halftijdse energieconsulent voor onze gemeenten. Tot en met 2023 werd er enkel een tweewekelijkse zitdag voorzien door 3wplus , die hoofdzakelijk werd gebruikt voor het behandelen van verbouwleningen en werd er aldus voor een groot deel beroep gedaan op het IGS woonloket voor het uitvoeren van hun verplichte activiteiten. Dit maakt dat het IGS Woonbeleid Zennevallei zowel expertise rond wonen als rond energie heeft opgebouwd.
In het nieuwe subsidiekader van Wonen in Vlaanderen moet het IGS project uiterlijk tegen 1 januari 2028 een geïntegreerd woon- en energieloket aanbieden. Als het IGS Woonbeleid Zennevallei ook optreedt als energiehuis, middels bijkomende subsidies van het Vlaams energie- en klimaatagentschap, worden de taken rond wonen en energie centraal aangestuurd en kan er werk gemaakt worden van een efficiënte en geïntegreerde werking. Dit zorgt voor een duidelijke dienstverlening naar de burger toe. Middels de extra subsidiëring kan er extra personeel worden aangeworven en zal de gemeentelijke bijdrage aan het IGS project lager liggen (zie financiële informatie).
Voor het aanbieden van een eerstelijnsdienstverlening rond energie (Energieloket) voorziet het VEKA een basisfinanciering aan de Energiehuizen. Daarnaast zijn er nog twee grote taken die een Energiehuis moet aanbieden waarvoor het VEKA prestatiefinanciering voorziet per dossier. Dit gaat om het verstrekken van de Mijn VerbouwLening en het uitvoeren voor de Mijn VerbouwBegeleiding. Deze laatste activiteit wordt tot op heden uitgevoerd door Klimaatpunt in onze drie gemeenten en niet door het huidige energiehuis 3Wplus. Dit gebeurde middels een aanbesteding van 3wplus. Informatie over de subsidieberekening en de taken van een Energiehuis zijn opgenomen in bijlage 5 en bijlage 11.
De schepencolleges van de deelnemende besturen gaven reeds hun principieel akkoord om de opstart van een eigen energiehuis te concretiseren zodat hiermee van start kan gegaan worden op 1 januari 2026, indien de randvoorwaarden tijdig worden vervuld:
Zoals hierboven omschreven werken we momenteel nog met twee externe partners. De samenwerking met Energiehuis 3wplus zal worden opgezegd tegen eind september 2025, na goedkeuring van de gemeenteraden. De samenwerking met Klimaatpunt zal worden verdergezet. Hiervoor zullen we, als nieuw energiehuis, een nieuwe samenwerkingsovereenkomst met Klimaatpunt aangaan via een aanbesteding. Het huidige team van IGS Woonbeleid Zennevallei zal worden uitgebreid met een 1VTE deskundige energie en een 0,6 VTE kredietverstrekker vanaf 1 januari 2026. Hiertoe zal de statutaire overeenkomst van de interlokale vereniging worden aangepast.
De samenwerkingsovereenkomst met VEKA en de aangepaste statutaire overeenkomst van IGS Woonbeleid Zennevallei worden geagendeerd op een volgende gemeenteraad najaar 2025.
BVR 14 maart 2025 tot wijziging van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 met betrekking tot het lokaal woonbeleid en de subsidiëring van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Hoofstuk IX onder Titel VII van het Energiebesluit, inzake de subsidievoorwaarden en taken van Energiehuizen.
De gemeenteraad gaat akkoord met het subsidiedossier van IGS Woonbeleid Zennevallei voor de periode 2026-2031. Dit dossier zal ingediend worden bij het agentschap Wonen in Vlaanderen.
De gemeenteraad gaat akkoord met de start van een energiehuis via IGS Woonbeleid Zennevallei vanaf 1 januari 2026. Dit impliceert een opzeg van de samenwerkingsovereenkomst met het huidige energiehuis 3wplus.
Eind 2023 tekende het lokaal bestuur van Sint-Pieters- Leeuw in op het lokaal activeringspact van de Vlaamse regering. Deze tijdelijke subsidieoproep had als doel om lokale besturen bijkomend financieel te ondersteunen bij extra inspanningen om (equivalent) leefloongerechtigden te activeren richting werk.
Voor deze subsidieoproep was het engagement van de gemeente om 10 dossiers boven het Vlaamse gemiddelde te zitten. Dit betekent concreet 43 dossiers (= 20 % van de Vlaamse gemiddelde uitstroom) + 10 extra dossiers of in totaal 53 dossiers.
Samen met de VDAB werd een plan van aanpak opgesteld met enkele concrete acties:
Bijgaand kan de inhoudelijke en financiële rapportage integraal teruggevonden worden.
Samengevat werden in de periode van LAP 1 (lokaal activeringspact) 41 cliënten duurzaam aan het werk gegaan. Dit betekent dat we 2 dossiers onder het Vlaams gemiddelde zitten of behalen we 19,1 % van het doorstroompercentage.
Binnen de dienst activering werd intensief gewerkt met een doelgroep met een grote kwetsbaarheid en afstand tot de arbeidsmarkt. Voor deze doelgroep is een traject naar werk vaak complex en langdurig. Een periode van 12 maanden is in veel gevallen onvoldoende om een duurzame tewerkstelling te realiseren. Toch konden we tijdens LAP 1 heel wat cliënten bereiken en begeleiden in hun traject richting werk.
De komende maanden / jaren zal de administratie het huidige activeringsbeleid blijvend monitoren en bijsturen waar nodig, zodat we de duurzame activeringsgraad nog verder kunnen verhogen.
Ingediend formulier LAP van 24 juni 2025.
De gemeenteraad gaat akkoord met de inhoudelijke en financiële rapportering van het lokaal activeringspact (oproep 1).
Het meerjarenplan 2026-2031 van kerkfabriek Jan Ruusbroec en Onze-Lieve-Vrouw werd elektronisch ingediend door het centraal kerkbestuur op 30/7/2025. Het gemeentebestuur heeft 100 dagen om het MJP al dan niet goed te keuren, te beginnen vanaf de datum dat het bisdom advies verleend heeft.
Het bisdom heeft gunstig advies verleend op 12/8/2025.
| exploitatie ontvangsten | exploitatie uitgaven | investerings ontvangsten | investerings uitgaven | gemeentelijke exploitatie toelage | gemeentelijke investerings toelage | |
| 2026 | 11 005,00 | 11 005,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2027 | 11 212,68 | 11 183,06 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2028 | 11 424,85 | 11 364,15 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2029 | 11 641,59 | 11 548,35 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2030 | 11 863,01 | 11 735,75 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2031 | 12 089,16 | 11 926,34 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| totaal | 69 236,29 | 68 762,65 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het MJP 2026-2031 van kerkfabriek Jan Ruusbroec en Onze-Lieve Vrouw wordt goedgekeurd.
Het meerjarenplan 2026-2031 van kerkfabriek Sint-Lutgardis werd elektronisch ingediend door het centraal kerkbestuur op 30/7/2025. Het gemeentebestuur heeft 100 dagen om het MJP al dan niet goed te keuren, te beginnen vanaf de datum dat het bisdom advies verleend heeft.
Het bisdom heeft gunstig advies verleend op 12/8/2025.
| exploitatie ontvangsten | exploitatie uitgaven | investerings ontvangsten | investerings uitgaven | gemeentelijke exploitatie toelage | gemeentelijke investerings toelage | |
| 2026 | 3 450,00 | 20 730,00 | 23 250,00 | 23 250,00 | 14 297,91 | 23 250,00 |
| 2027 | 3 532,50 | 21 506,90 | 9 250,00 | 9 250,00 | 17 974,40 | 9 250,00 |
| 2028 | 3 617,48 | 21 401,14 | 7 500,00 | 7 500,00 | 17 783,66 | 7 500,00 |
| 2029 | 3 705,00 | 24 713,13 | 10 000,00 | 10 000,00 | 21 008,13 | 10 000,00 |
| 2030 | 3 795,15 | 22 643,54 | 0,00 | 0,00 | 18 848,39 | 0,00 |
| 2031 | 3 888,00 | 25 592,85 | 15 000,00 | 15 000,00 | 21 704,85 | 15 000,00 |
| totaal | 21 988,13 | 136 587,56 | 65 000,00 | 65 000,00 | 111 617,34 | 65 000,00 |
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het MJP 2026-2031 van kerkfabriek Sint-Lutgardis wordt goedgekeurd.
Het meerjarenplan 2026-2031 van kerkfabriek Sint Stefaan werd elektronisch ingediend door het centraal kerkbestuur op 30/7/2025. Het gemeentebestuur heeft 100 dagen om het MJP al dan niet goed te keuren, te beginnen vanaf de datum dat het bisdom advies verleend heeft.
Het bisdom heeft gunstig advies verleend op 12/8/2025.
| exploitatie ontvangsten | exploitatie uitgaven | investerings ontvangsten | investerings uitgaven | gemeentelijke exploitatie toelage | gemeentelijke investerings toelage | |
| 2026 | 11 145,00 | 11 145,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2027 | 11 380,13 | 9 668,85 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2028 | 11 620,83 | 9 940,61 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2029 | 11 867,22 | 10 220,54 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2030 | 12 119,44 | 10 508,84 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2031 | 12 377,61 | 10 805,81 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| totaal | 70 510,23 | 62 289,65 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het MJP 2026-2031 van kerkfabriek Sint Stefaan wordt goedgekeurd.
Het meerjarenplan 2026-2031 van kerkfabriek Sint-Laurentius, Sint-Pieter in Banden werd elektronisch ingediend door het centraal kerkbestuur op 30/7/2025. Het gemeentebestuur heeft 100 dagen om het MJP al dan niet goed te keuren, te beginnen vanaf de datum dat het bisdom advies verleend heeft.
Het bisdom heeft gunstig advies verleend op 12/8/2025.
| exploitatie ontvangsten | exploitatie uitgaven | investerings ontvangsten | investerings uitgaven | gemeentelijke exploitatie toelage | gemeentelijke investerings toelage | |
| 2026 | 28 000,00 | 20 050,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2027 | 28 000,00 | 20 050,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2028 | 29 000,00 | 20 850,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2029 | 29 000,00 | 20 850,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2030 | 29 000,00 | 21 650,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2031 | 29 000,00 | 21 650,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
| totaal | 172 000,00 | 125 100,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het MJP 2026-2031 van kerkfabriek Sint-Laurentius, Sint-Pieter in Banden wordt goedgekeurd.
Het meerjarenplan 2026-2031 van kerkfabriek Sint Pieter werd elektronisch ingediend door het centraal kerkbestuur op 30/7/2025. Het gemeentebestuur heeft 100 dagen om het MJP al dan niet goed te keuren, te beginnen vanaf de datum dat het bisdom advies verleend heeft.
Het bisdom heeft gunstig advies verleend op 12/8/2025.
| exploitatie ontvangsten | exploitatie uitgaven | investerings ontvangsten | investerings uitgaven | gemeentelijke exploitatie toelage | gemeentelijke investerings toelage | |
| 2026 | 45 050,00 | 59 190,00 | 10 000,00 | 10 000,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2027 | 46 050,00 | 49 240,00 | 10 000,00 | 10 000,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2028 | 46 150,00 | 50 340,00 | 10 000,00 | 10 000,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2029 | 47 250,00 | 51 490,00 | 10 000,00 | 10 000,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2030 | 47 250,00 | 51 590,00 | 10 000,00 | 10 000,00 | 0,00 | 0,00 |
| 2031 | 47 250,00 | 51 590,00 | 10 000,00 | 10 000,00 | 0,00 | 0,00 |
| totaal | 279 000,00 | 313 440,00 | 60 000,00 | 60 000,00 | 0,00 | 0,00 |
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het MJP 2026-2031 van kerkfabriek Sint Pieter wordt goedgekeurd.
Het meerjarenplan 2026-2031 van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen werd elektronisch ingediend door het centraal kerkbestuur op 30/7/2025. Het gemeentebestuur heeft 100 dagen om het MJP al dan niet goed te keuren, te beginnen vanaf de datum dat het bisdom advies verleend heeft.
Het bisdom heeft gunstig advies verleend op 12/8/2025.
| exploitatie ontvangsten | exploitatie uitgaven | investerings ontvangsten | investerings uitgaven | gemeentelijke exploitatie toelage | gemeentelijke investerings toelage | |
| 2026 | 20 129,00 | 61 115,00 | 264 600,00 | 264 600,00 | 39 137,52 | 7 000,00 |
| 2027 | 20 448,00 | 51 707,00 | 243 336,00 | 243 336,00 | 31 259,00 | 38 500,00 |
| 2028 | 20 883,00 | 51 529,00 | 181 000,00 | 181 000,00 | 30 646,00 | 100 000,00 |
| 2029 | 21 468,00 | 52 512,00 | 275 547,00 | 275 547,00 | 31 044,00 | 0,00 |
| 2030 | 21 258,00 | 53 775,00 | 18 000,00 | 18 000,00 | 32 517,00 | 0,00 |
| 2031 | 21 443,00 | 55 077,00 | 18 000,00 | 18 000,00 | 33 634,00 | 0,00 |
| totaal | 125 629,00 | 325 715,00 | 1 000 483,00 | 1 000 483,00 | 198 237,52 | 145 500,00 |
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het MJP 2026-2031 van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen wordt goedgekeurd.
Het budget 2026 van kerkfabriek Jan Ruusbroec en Onze-Lieve-Vrouw werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 21 juli 2025.
Het budget 2026 past in het MJP 2026-2031, dus er kan akte genomen worden van het budget indien het MJP dat eerder in deze zitting behandeld werd, werd goedgekeurd.
Kerkfabriek Jan Ruusbroec en Onze-Lieve-Vrouw heeft geen gemeentelijke toelagen nodig om het budget sluitend te maken.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2026 van kerkfabriek Jan Ruusbroec en Onze-Lieve-Vrouw.
Het budget 2026 van kerkfabriek Sint-Lutgardis werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 21 juli 2025.
Het budget 2026 past in het MJP 2026-2031, dus er kan akte genomen worden van het budget indien het MJP dat eerder in deze zitting behandeld werd, werd goedgekeurd.
Kerkfabriek Sint-Lutgardis heeft in 2026 een gemeentelijke exploitatietoelage van € 14.297,91 en een investeringstoelage van € 23.250 nodig om het budget sluitend te maken.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2026 van kerkfabriek Sint-Lutgardis.
Het budget 2026 van kerkfabriek Sint Stefaan werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 21 juli 2025.
Het budget 2026 past in het MJP 2026-2031, dus er kan akte genomen worden van het budget indien het MJP dat eerder in deze zitting behandeld werd, werd goedgekeurd.
Kerkfabriek Sint Stefaan heeft geen gemeentelijke toelagen nodig om het budget sluitend te maken.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2026 van kerkfabriek Sint Stefaan.
Het budget 2026 van kerkfabriek Sint-Laurentius, Sint-Pieter in Banden werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 21 juli 2025.
Het budget 2026 past in het MJP 2026-2031, dus er kan akte genomen worden van het budget indien het MJP dat eerder in deze zitting behandeld werd, werd goedgekeurd.
Kerkfabriek Sint-Laurentius, Sint-Pieter in Banden heeft geen gemeentelijke toelagen nodig om het budget sluitend te maken.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2026 van kerkfabriek Sint-Laurentius, Sint-Pieter in Banden.
Het budget 2026 van kerkfabriek Sint-Pieter werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 21 juli 2025.
Het budget 2026 past in het MJP 2026-2031, dus er kan akte genomen worden van het budget indien het MJP dat eerder in deze zitting behandeld werd, werd goedgekeurd.
Kerkfabriek Sint-Pieter heeft geen gemeentelijke toelagen nodig om het budget sluitend te maken.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2026 van kerkfabriek Sint-Pieter
Het budget 2026 van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen werd elektronisch ingediend bij het gemeentebestuur op 21 juli 2025.
Het budget 2026 past in het MJP 2026-2031, dus er kan akte genomen worden van het budget indien het MJP dat eerder in deze zitting behandeld werd, werd goedgekeurd.
Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen heeft in 2026 een gemeentelijke exploitatietoelage van € 39.137,52 en een investeringstoelage van € 7.000 nodig om het budget sluitend te maken.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2026 van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw ten Hemel Opgenomen.
Voor: PF+, Samen en Nva
Tegen: Vlaams-Belang en Groen
Er werd een nieuwe versie van het kerkenbeleidsplan opgesteld en door het centraal kerkbestuur aan de bisschop ter goedkeuring voorgelegd. In ons geval konden we verder bouwen op een sterk beleidsplan uit de vorige periode. Het ging dus vooral om een actualisatie.
Intussen heeft de bisschop deze nieuwe versie goedgekeurd en wordt het voorgelegd aan de gemeenteraad om goed te keuren.
Het kerkenbeleidsplan en de goedkeuring door de bisschop werden als bijlage toegevoegd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Het kerkenbeleidsplan van de kerken van Sint-Pieters-Leeuw wordt goedgekeurd.
Het bestuur vindt het belangrijk dat de toelage effectief wordt ingezet voor de werking van de vriendenkring en dat de activiteiten georganiseerd worden ter verhoging van de ouderparticipatie en stimulering van socio-culturele activiteiten.
Door het reglement aan te passen kan beter opgevolgd worden:
hoe actief de vriendenkringen zijn;
welke activiteiten zij organiseren;
hoe de middelen worden besteed;
en hoe de vriendenkring is samengesteld.
Op die manier wordt de doelstelling van de toelage (participatie en socio-culturele activiteiten stimuleren) beter gegarandeerd.
Als bijlage het aangepaste reglement.
Gemeenteraadsbeslissing van 29 oktober 1992 tot invoering van de toelage aan vriendenkringen.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 41-42.
De gemeenteraad keurt goed dat het bestaande reglement voor de aanvraag van de toelage aan vriendenkringen van de Leeuwse basisscholen wordt aangepast.
De toelage van € 5 per leerling per schooljaar wordt voortaan enkel toegekend indien de vriendenkring in haar aanvraag kan aantonen dat de middelen besteed worden aan activiteiten die bijdragen tot socio-culturele participatie en ondersteuning van de schoolwerking.
Het aangepaste reglement wordt toegevoegd als bijlage aan dit besluit en maakt er integraal deel van uit.
Dit besluit treedt in werking vanaf schooljaar 2025–2026.